Suspension Faulty - och hur jag löste det..

Inlägg om bromsar, styrning och fjädring på C5 Serie III (2008-).
LarsMagnusT
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 mar 2022, 20:24
Medlem i SCK?: Nej

Re: Suspension Faulty - och hur jag löste det..

Inlägg av LarsMagnusT »

Är det svårt att ta bort motorn till hydraulik?

xtraz
40 bar
40 bar
Inlägg: 543
Blev medlem: 18 jan 2008, 17:02
Medlem i SCK?: Nej

Re: Suspension Faulty - och hur jag löste det..

Inlägg av xtraz »

ett litet tips överkurs!

sitter en kontakt me 2 uttag på hydralblocket. som bara innehåller 1 stift.

om du matar 12v på det siftet så startar hydralpumpen,

bra o veta i felsökning o nöd höjning av bilen.

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4624
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Suspension Faulty - och hur jag löste det..

Inlägg av senmathal »

Undrar om kontakten och stiftet som nämns ovan är huvudmatningen eller bara styrning av pumpen? Jag har en bil som inte pumpen går på men 40 A säkringen vi batteriet verkar hel. Mer än säkringen har jag inte hunnit felsöka.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4624
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Suspension Faulty - och hur jag löste det..

Inlägg av senmathal »

Såg nu att det bara var en liten styrkabel. Undrar just hur man gåt vidare? Plocka isär pumpen och se om det går att rengöra och få liv i den. Eller kan det vara något annat med matning eller styrning av pumpen tro? Kan Diagbox möjligen ge någon vägledning?

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Användarvisningsbild
Habbe
Activa
Activa
Inlägg: 3521
Blev medlem: 01 sep 2014, 18:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Åstorp, Skåne

Re: Suspension Faulty - och hur jag löste det..

Inlägg av Habbe »

senmathal skrev:
26 apr 2023, 14:00
40 A säkringen vi batteriet verkar hel.
Det finns ett par säkringar till, de har du kanske också kollat?
box 5 säkringar kupe.pdf
säkringsbox i motorrum.pdf
säkringsbox vid batteri.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
(C5 SX Berline 1.6 HDi -06 bucklad i förtid) -> C5 RW Tourer 1.6 HDi (DV6C) -12
(C3 1.6 HDi -07 enda rep. var magnetk. AC) -> 2008 Crossover 1.6 HDi (DV6FD) -16
Har Diagbox 7.57-9.129 - FAP - Autel AP200 - 307 1.6i NFU (TU5JP4) -05

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4624
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Suspension Faulty - och hur jag löste det..

Inlägg av senmathal »

Nej dom har jag inte kollat. Tack för tipset, ska kolla så fort jag kommer hem.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4624
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Suspension Faulty - och hur jag löste det..

Inlägg av senmathal »

Vet inte om du såg att jag startade en egen tråd men där frågade jag om det finns något enkelt sätt att kolla om LDS behållaren är tom? Det sitter ju en sil i vägen som inte verkar gå att ta bort. Jag såg att det runnit hydraulolja på ena sida bak. Det kan ju hända att det läcker för att den är i lägsta läget eller så har jag fått ett läckage där. Bilen har ju gått 30 000 mil så det vore ju inte konstigt.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Snic
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2610
Blev medlem: 11 nov 2012, 09:24
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Nyköping

Re: Suspension Faulty - och hur jag löste det..

Inlägg av Snic »

En sån där litet smalt grillspett av trä/bambu borde väl gå att mäta med?
Nuägande:C5-10 Tourer 2,0 16v 140hk bioflex"The Black Beauty"
Fd:Xantia-94.Bensin,C5-02.Bensin

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4624
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Suspension Faulty - och hur jag löste det..

Inlägg av senmathal »

Ja det kanske går att komma in mellan spjälorna under locket ;) Ska kolla.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4624
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Suspension Faulty - och hur jag löste det..

Inlägg av senmathal »

Flera säkringar är märkta "styrning med flerfunktionsmotor". Vad är det?

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Bjervus
20 bar
20 bar
Inlägg: 315
Blev medlem: 13 okt 2019, 11:40
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Suspension Faulty - och hur jag löste det..

Inlägg av Bjervus »

Snic skrev:
03 maj 2023, 12:23
En sån där litet smalt grillspett av trä/bambu borde väl gå att mäta med?
Går att använda en kattstrypare.
Jag är den jag blev, när jag inte blev som jag skulle.
Nuvarande bil: C5 2.0 CDI RHRH Tillverkad -07Nov27.

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4624
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Suspension Faulty - och hur jag löste det..

Inlägg av senmathal »

Habbe skrev:
03 maj 2023, 07:21
senmathal skrev:
26 apr 2023, 14:00
40 A säkringen vi batteriet verkar hel.
Det finns ett par säkringar till, de har du kanske också kollat?

box 5 säkringar kupe.pdf
säkringsbox i motorrum.pdf
säkringsbox vid batteri.pdf
Hittar tyvärr inga trasiga säkringar.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Användarvisningsbild
Habbe
Activa
Activa
Inlägg: 3521
Blev medlem: 01 sep 2014, 18:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Åstorp, Skåne

Re: Suspension Faulty - och hur jag löste det..

Inlägg av Habbe »

senmathal skrev:
04 maj 2023, 20:42
Flera säkringar är märkta "styrning med flerfunktionsmotor". Vad är det?

/Mats
De kallas för Engine actuators/Actuator motors här:
https://fuse-box.info/citroen/citroen-c ... 2017-fuses
Jag har fått för mig att det kan vara luftspjäll, egr-ventil etc.
(C5 SX Berline 1.6 HDi -06 bucklad i förtid) -> C5 RW Tourer 1.6 HDi (DV6C) -12
(C3 1.6 HDi -07 enda rep. var magnetk. AC) -> 2008 Crossover 1.6 HDi (DV6FD) -16
Har Diagbox 7.57-9.129 - FAP - Autel AP200 - 307 1.6i NFU (TU5JP4) -05

stenr
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 okt 2011, 15:13
Medlem i SCK?: Nej

Re: Suspension Faulty - och hur jag löste det..

Inlägg av stenr »

Har också pumpstopp. Svårighet att hitta säkringarna - säkringbox B - var gömmer den sig? Ingen ledning av instruktionsboken.
Den omtalade 40 A-säkringen gissar jag gömmer sig under det röda locket bredvid batteriet - men hur kommer man åt den? Ingen plats mellan lock och skärm nästan. Går den att lyfta upp på något magiskt sätt - eller blir det att demontera strålkastaren?
Instrbok.jpg
Sakrinng.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sten
CX 25 D Break * 2, Xantia 20 HDi Break * 2, nu C1 + C5 III Tourer.

Snic
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2610
Blev medlem: 11 nov 2012, 09:24
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Nyköping

Re: Suspension Faulty - och hur jag löste det..

Inlägg av Snic »

Box B sitter under till höger, bild på den i detta fall värdelösa plasttången har bytt plats med box b.Lång spetstång krävs.
Jag vill minnas att det går att dra motorboxen rakt upp om man lättar på bakstycket med en mejsel och sen är det det röda låsblecket som ska snäppas upp.
Nuägande:C5-10 Tourer 2,0 16v 140hk bioflex"The Black Beauty"
Fd:Xantia-94.Bensin,C5-02.Bensin

Skriv svar

Återgå till "C5 III - Hydraulik"