XM-98 V6 Exclusive

Blogga loss om era egna bilar i era egna garage. Men inte om andras bilar i andras garage, bara era egna alster...
spåntuppen
5 bar
5 bar
Inlägg: 98
Blev medlem: 29 jul 2008, 21:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hammarstrand

XM-98 V6 Exclusive

Inlägg av spåntuppen »

Nyinköpet behöver nog en tråd, jag hoppas att reparationerna och då även inläggen blir få. Denna kärra är i mina ögon i mycket gott skick så nån bruksis blir det inte, men den kommer att användas på långturer året om. Förvånad över att den klarar sig på 0.8L/mil på långkörning, men så kör jag snällt med den också.

Bilen har börjat klicka på starten ibland, efter nåt omtag med nyckeln så snurrar den igång, men lite jobbigt är det att inte riktigt kunna lita på bilen.
Såg att det satt en pressad batteripolsko på minus, de kan vad jag förstått vara ett bekymmer. Bytte ut den mot en med skruvar och tänk att nu funkar det utan klick.

Bytte olja i automatlådan också, eller kanske man ska säga delbyte, fick ur 4 L, slog i 4 L ny olja. Får väl göra detta nån gång så att det blir fräschare olja i lådan med tiden.

På att göra listan är byte av vänster styrled då det glappar och damasken har gjort sitt. Har fått hem prylarna, alltid en början :roll:
rsz_img_0533.jpg
rsz_img_0534.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
CITROEN ID19-66, CX 2000-75, CX T2 -87 . XM V6 Exclusive-98.

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5768
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: XM-98 V6 Exclusive

Inlägg av totteni »

Vilket fint åk! Trevligt med en tråd men må hoppas som du att det inte blir så mycket att rapportera i tråden, mer än service och omvårdnad. :D :D :D
:sck :2cv

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17303
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: XM-98 V6 Exclusive

Inlägg av Göran W »

8) 8)
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: XM-98 V6 Exclusive

Inlägg av soso »

Vad kul med en V6:a! :D Bästa motorn i XM.

Bra att det löste sig med klickandet. Annars kan det vara värt att kolla startreläet som sitter vid vänster lykta om det återkommer.


Ett tips är att göra flera delbyten i lådan tills du får ut ren olja. Alternativt, och mest ekonomiskt, spola lådan genom att köpa på dig ca 12l och hälla igenom lådan med motorn på tomgång tills det kommer ren olja. Sedan stänger du fyller kanske tre liter, varmkör och kolla på stickan några gånger så att du får rätt nivå.

Räkna med att ingen rört oljan där i förut då lådan dumt nog sägs vara livstidsfylld. :/

spåntuppen
5 bar
5 bar
Inlägg: 98
Blev medlem: 29 jul 2008, 21:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hammarstrand

Re: XM-98 V6 Exclusive

Inlägg av spåntuppen »

totteni skrev:
17 dec 2020, 20:31
Vilket fint åk! Trevligt med en tråd men må hoppas som du att det inte blir så mycket att rapportera i tråden, mer än service och omvårdnad. :D :D :D
Förmodligen lär det nog bli mer än service, men man kan ju alltid hoppas :D
CITROEN ID19-66, CX 2000-75, CX T2 -87 . XM V6 Exclusive-98.

spåntuppen
5 bar
5 bar
Inlägg: 98
Blev medlem: 29 jul 2008, 21:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hammarstrand

Re: XM-98 V6 Exclusive

Inlägg av spåntuppen »

soso skrev:
17 dec 2020, 20:46
Vad kul med en V6:a! :D Bästa motorn i XM.

Bra att det löste sig med klickandet. Annars kan det vara värt att kolla startreläet som sitter vid vänster lykta om det återkommer.


Ett tips är att göra flera delbyten i lådan tills du får ut ren olja. Alternativt, och mest ekonomiskt, spola lådan genom att köpa på dig ca 12l och hälla igenom lådan med motorn på tomgång tills det kommer ren olja. Sedan stänger du fyller kanske tre liter, varmkör och kolla på stickan några gånger så att du får rätt nivå.

Räkna med att ingen rört oljan där i förut då lådan dumt nog sägs vara livstidsfylld. :/
Är startreläet grönt tro? Bara det som skiljer ut sig från de andra reläena.

Oljan är faktiskt bytt i lådan vid 13000 mil, nu har den gått drygt 16000 mil. Bilen har stått några år så det skadar inte att byta tänkte jag. Jag fortsätter på den inslagna linjen med delbyten, verkar iofs smidigt att spola lådan. Det får bli så i nästa bil... Det lär nog inte dröja så länge...
CITROEN ID19-66, CX 2000-75, CX T2 -87 . XM V6 Exclusive-98.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: XM-98 V6 Exclusive

Inlägg av soso »

spåntuppen skrev:
17 dec 2020, 23:26
soso skrev:
17 dec 2020, 20:46
Vad kul med en V6:a! :D Bästa motorn i XM.

Bra att det löste sig med klickandet. Annars kan det vara värt att kolla startreläet som sitter vid vänster lykta om det återkommer.


Ett tips är att göra flera delbyten i lådan tills du får ut ren olja. Alternativt, och mest ekonomiskt, spola lådan genom att köpa på dig ca 12l och hälla igenom lådan med motorn på tomgång tills det kommer ren olja. Sedan stänger du fyller kanske tre liter, varmkör och kolla på stickan några gånger så att du får rätt nivå.

Räkna med att ingen rört oljan där i förut då lådan dumt nog sägs vara livstidsfylld. :/
Är startreläet grönt tro? Bara det som skiljer ut sig från de andra reläena.

Oljan är faktiskt bytt i lådan vid 13000 mil, nu har den gått drygt 16000 mil. Bilen har stått några år så det skadar inte att byta tänkte jag. Jag fortsätter på den inslagna linjen med delbyten, verkar iofs smidigt att spola lådan. Det får bli så i nästa bil... Det lär nog inte dröja så länge...
Jag tror det är det reläet som sitter längst vänster om jag minns rätt. Har varit lite olika på olika modeller. Dra ut det och testa om bilen startar eller ej.

Ja är oljan bytt så pass nyligen, och kanske ordentligt med genomspolning(?), så skulle jag nöja mig med att göra enkla byten med jämna mellanrum framöver.

MAN
Activa
Activa
Inlägg: 3740
Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm

Re: XM-98 V6 Exclusive

Inlägg av MAN »

Mycket trevliga bilar och framförallt en underbar motor ! Jag har en fin Xm Pallas , den är likvärdig med en Exclusive men den har manuell växellåda . Jag har 2 st reservdelsbilar som tyvärr är för rostiga för att de ska kunna bli bil av dom men det finns beg delar om någon behöver .
Allmänpraktiserande Citroën och Rolls Royce / Bentley Doktor

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6429
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: XM-98 V6 Exclusive

Inlägg av LeifHj »

Är startreläet grönt tro? Bara det som skiljer ut sig från de andra reläena.
Det stämmer att det är det vänstra av 4 reläér, färgen är oftast grön.
Tänk på att stiftkonfigurationen förmodligen är annorlunda än på vanliga biltemareläér.
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

spåntuppen
5 bar
5 bar
Inlägg: 98
Blev medlem: 29 jul 2008, 21:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hammarstrand

Re: XM-98 V6 Exclusive

Inlägg av spåntuppen »

MAN skrev:
18 dec 2020, 09:18
Mycket trevliga bilar och framförallt en underbar motor ! Jag har en fin Xm Pallas , den är likvärdig med en Exclusive men den har manuell växellåda . Jag har 2 st reservdelsbilar som tyvärr är för rostiga för att de ska kunna bli bil av dom men det finns beg delar om någon behöver .
Bra att veta, det kommer säkert att behövas lite prylar. Om jag inte kommer ihåg fel så provtrycker och fyller du klockor och har skrivit någonstans att du tom fått en C5 att fjädra som en Citroen ska? Jag saknar faktiskt lite CX gung, klockorna är kollade och har rätt tryck men det kanske går att ordna med lite överfyllning? Lite, lite till, lite sådär mysigt, liksom...
CITROEN ID19-66, CX 2000-75, CX T2 -87 . XM V6 Exclusive-98.

spåntuppen
5 bar
5 bar
Inlägg: 98
Blev medlem: 29 jul 2008, 21:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hammarstrand

Re: XM-98 V6 Exclusive

Inlägg av spåntuppen »

soso skrev:
18 dec 2020, 00:28
spåntuppen skrev:
17 dec 2020, 23:26
soso skrev:
17 dec 2020, 20:46
Vad kul med en V6:a! :D Bästa motorn i XM.

Bra att det löste sig med klickandet. Annars kan det vara värt att kolla startreläet som sitter vid vänster lykta om det återkommer.


Ett tips är att göra flera delbyten i lådan tills du får ut ren olja. Alternativt, och mest ekonomiskt, spola lådan genom att köpa på dig ca 12l och hälla igenom lådan med motorn på tomgång tills det kommer ren olja. Sedan stänger du fyller kanske tre liter, varmkör och kolla på stickan några gånger så att du får rätt nivå.

Räkna med att ingen rört oljan där i förut då lådan dumt nog sägs vara livstidsfylld. :/
Är startreläet grönt tro? Bara det som skiljer ut sig från de andra reläena.

Oljan är faktiskt bytt i lådan vid 13000 mil, nu har den gått drygt 16000 mil. Bilen har stått några år så det skadar inte att byta tänkte jag. Jag fortsätter på den inslagna linjen med delbyten, verkar iofs smidigt att spola lådan. Det får bli så i nästa bil... Det lär nog inte dröja så länge...
Jag tror det är det reläet som sitter längst vänster om jag minns rätt. Har varit lite olika på olika modeller. Dra ut det och testa om bilen startar eller ej.

Ja är oljan bytt så pass nyligen, och kanske ordentligt med genomspolning(?), så skulle jag nöja mig med att göra enkla byten med jämna mellanrum framöver.
Osäker på om det var genomspolning, i serviceboken står det oljebyte i växellådan så det borde ha varit en genomspolning tycker jag. Får kolla vilket relä det är, det verkar vara några på dessa...
CITROEN ID19-66, CX 2000-75, CX T2 -87 . XM V6 Exclusive-98.

spåntuppen
5 bar
5 bar
Inlägg: 98
Blev medlem: 29 jul 2008, 21:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hammarstrand

Re: XM-98 V6 Exclusive

Inlägg av spåntuppen »

LeifHj skrev:
18 dec 2020, 10:54
Är startreläet grönt tro? Bara det som skiljer ut sig från de andra reläena.
Det stämmer att det är det vänstra av 4 reläér, färgen är oftast grön.
Tänk på att stiftkonfigurationen förmodligen är annorlunda än på vanliga biltemareläér.
//Leif
Aha, jag har fått hem ett nytt relä, får kolla om stiften stämmer.
CITROEN ID19-66, CX 2000-75, CX T2 -87 . XM V6 Exclusive-98.

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6429
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: XM-98 V6 Exclusive

Inlägg av LeifHj »

Som MAN säger, en väldigt trevlig motor som passar bra till automaten, mycket mer harmonisk kombination än på C5 med ung. samma motor och växellåda, den känns mycket rappare än C5:an trots lite starkare maskin.
Har du turen att få tag på en manuell så går den som ett skållat troll.
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6429
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: XM-98 V6 Exclusive

Inlägg av LeifHj »

Ang. reläérna: Stiften sitter lika dant och därför passar de i sockeln utan problem men de är inte kopplade likadant internt, har du tur så händer ingenting men har du otur så går en säkring eller något värre.
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

spåntuppen
5 bar
5 bar
Inlägg: 98
Blev medlem: 29 jul 2008, 21:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hammarstrand

Re: XM-98 V6 Exclusive

Inlägg av spåntuppen »

LeifHj skrev:
18 dec 2020, 20:03
Ang. reläérna: Stiften sitter lika dant och därför passar de i sockeln utan problem men de är inte kopplade likadant internt, har du tur så händer ingenting men har du otur så går en säkring eller något värre.
//Leif
Då ska jag kolla så den nya verkligen lirar. Tack!!
CITROEN ID19-66, CX 2000-75, CX T2 -87 . XM V6 Exclusive-98.

Skriv svar

Återgå till "Garaget"