CX 25 TRI BVA Break 85 - Långfrallan

Blogga loss om era egna bilar i era egna garage. Men inte om andras bilar i andras garage, bara era egna alster...
Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: CX 25 TRI BVA Break 85 - Långfrallan

Inlägg av soso »

Bra att den startar och går!

Men innan du tar loss spridarna för rengöring så tänk på att det sitter gummitätningar på vardera spridare som brukar vara hårda och går sönder när man tar lös dem. Finns att köpa nya från CX Basis men kan vara bra att känna till.

Annars är ett bra första steg för ojämn gång att med kanske 10l färsk bensin i tanken hälla i en flaska STP Injection cleaner (akuthjälp) och köra motorn ett tag sedan låta stå över natten eller så.

Kontaktblecken är lite rappliga och man får pilla upp en ända samtidigt som man drar ut dom med en smal tång eller liknande. Blev bättre låsbleck/kontakter på senare insprutare. Då kan du också se över eventuell oxid i kontakterna. (Nu kanske jag tänker 2400 GTi/TRI men en tidig 25'a kanske har de nyare kontakterna).

Kolla också insprutarnas skarvkontakt under reservhjulet som brukar kunna vara oxiderad.

Sedan är också LMM:en en felkälla i sammanhanget. Kolla elanslutningen till luftburken och känn att spjället där nere rör sig lätt. Är det oxid på kolbanorna innanför plastlocket kan det också ge dålig gång.

Har den dålig tomgång så kolla också ALLA vakuumslangar att de sitter fast och är hela. Inklusive den stora veckade slangen från luftburken till insuget. Att spraya startgas punktvis brukar kunna avslöja luftläckor.

Love
20 bar
20 bar
Inlägg: 239
Blev medlem: 28 apr 2003, 14:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Piteå

Re: CX 25 TRI BVA Break 85 - Långfrallan

Inlägg av Love »

Ett tips som jag lärt mig här på CA är om bilen inte vill resa sig fast det finns LHM i behållaren och sugslangen är hel. Är att bromsa och vrida på ratten fram och tillbaka, man kan få hålla på ett tag men det är en magisk känsla när man märker att ratten går lättare och lättare och bilen till sist reser sig.

Sen ett annat tips är att köpa ett gäng av följande:
https://www.stalnackes.com/id-ds/hydrau ... vdon-35-mm

Finns även i 4.5mm men de behöver du kanske bara en eller två av.
Har du då lite hydraulik rör så kan du fixa alla läckor mm.
Lite sandpapper och rör kap så går att få ihop det mest sönderrostade hydrauliksystemet, vet av erfarenhet :D

Lycka till

4wheeler
Inlägg: 38
Blev medlem: 12 jun 2013, 08:30
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vallentuna

Re: CX 25 TRI BVA Break 85 - Långfrallan

Inlägg av 4wheeler »

Nu går hon, Långfrallan, men ojämnt. Dör på tomgång när motorn är kall, men går på tomgången när den blir lite varmare. Den har stått i över 20 år, hällt i en flaska STP Injection cleaner och låten den gå ca 20 min, men kan inte säga att jag märker någon skillnad. Skulle kunna vara tjuvluft någonstans, ska byta slangen för vevhusventilationen, har tejpat den men kanske inte blivit helt tätt ändå. Går det att kolla/justera tändningen på något sätt, eller är den inte möjlig att ställa? Nästa utmaning blir hydraulsystemet. Verkar finnas LHM i burken men jag får inte upp något tryck. Provat att öppna luftskruven något varv under klockan i motorutrymmet och kört en 20 min och sedan dragit den. Hör ingen större skillnad på pumpen och absolut inget klickande. Några tips och glada tillrop? 🤠
Såg precis dina tips om hydrauliken, Love, tyvärr inte i tid för att testa, får bli nästa gång jag provar! Ser inga läckor eller pölar vilket väl är bra!
Hur mycket hydraulvätska ska det vara i reservoaren när systemet inte är trycksaker, helt nersjunken?
Postade f.ö. en liten video i CX gruppen på FB.
2CV6 Spécial 1985 (bruksskick), CX 25 TRI BVA 1985 - Långfrallan (projekt)
———
Ford F250 7.3L Turbodiesel 1994 med SixPac Camper (semester!), Toyota LandCruiser 100 4.2L Turbodiesel 2005 (bruksbil), VW Passat Variant V6 TDI 4Motion 2003 (för ungdomarna…) 🤠

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17303
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: CX 25 TRI BVA Break 85 - Långfrallan

Inlägg av Göran W »

Ang kallstart: Har kollat tillsatsluftslidens funktion? Eller slitbanorna i LMM?

Ang LHM-nivå: Någon cm under "full behållare".
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: CX 25 TRI BVA Break 85 - Långfrallan

Inlägg av soso »

Troligen en luftläcka om den inte har tomgång kall men går bra i övrigt. Felsök med att spraya startgas på misstänkta ställen.

Återigen! Alla luftslangar på motorn måste vara hela och sitta tätt anslutna. Syna också den stora veckade slangen till insuget för sprickor.

Går den däremot skit på låga varv men bättre när man varvar kan spjället i LMM hängt sig. Har hänt mig en gång. Även kolbanorna innanför plastlocket kan behöva sprayas med något anti-oxidmedel. Går att ta upp ett litet hål som pluggas sedan.
Senast redigerad av soso den 01 maj 2022, 23:44, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: CX 25 TRI BVA Break 85 - Långfrallan

Inlägg av soso »

Pumpen får du att suga genom att först lossa 12mm-skruven (max ett varv). Pumpen suger lättare utan att jobba mot tryck. Plocka därefter av sugslangen där den ansluter till behållaren och förfyll den med LHM. Be sedan någon starta motorn och sätt sedan snabbt tillbaka slangänden när nivån i slangen sjunker. Vänta någon minut och stäng sedan tolvan. Kan behöva upprepas någon gång.

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: CX 25 TRI BVA Break 85 - Långfrallan

Inlägg av Mickel »

4wheeler skrev:
01 maj 2022, 20:03
hällt i en flaska STP Injection cleaner och låten den gå ca 20 min

STP Injector Cleaner tar många timmar på sig att lösa upp den klibbande hartsen i spridarna. Nu har den kommit dit och ligger och verkar. Sov gott, så kanske bilen går bättre i morgon. I vart fall är det bra att från och med i morgon kan du utesluta klibbande spridare.

Metoden för STP Injector Cleaner är: Slå i tanken, kör motorn någon minut. Vänta till nästa dag.

Tändningen går inte att kolla, justera eller ställa. Den står alltid rätt.
Mickel

4wheeler
Inlägg: 38
Blev medlem: 12 jun 2013, 08:30
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vallentuna

Re: CX 25 TRI BVA Break 85 - Långfrallan

Inlägg av 4wheeler »

Jag har gjort ren/fettat in kontaktstyckena till spridarna. Jag har fått för mig att den går magrare på två av cylindrarna (vet inte från vilket håll man börjar "bak" alltså där drivaxeln sitter ihop med växellådan, i så fall 1 och 2). De tändstiften är mycket ljusare än de två andra. Tolkar det som antingen för mycket luft eller för lite bränsle. För lite bränsle känns troligare. Om jag tar loss spridarna så tipsade soso om att jag ska se till att ha nya packningar. Hittar dessa på CX basis, behöver jag bägge typerna?
http://www.cx-basis.de/dichtring-einspr ... 13647.html
http://www.cx-basis.de/dichtring-einspr ... 13648.html - > Denna verkar inte finnas i lager.
2CV6 Spécial 1985 (bruksskick), CX 25 TRI BVA 1985 - Långfrallan (projekt)
———
Ford F250 7.3L Turbodiesel 1994 med SixPac Camper (semester!), Toyota LandCruiser 100 4.2L Turbodiesel 2005 (bruksbil), VW Passat Variant V6 TDI 4Motion 2003 (för ungdomarna…) 🤠

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: CX 25 TRI BVA Break 85 - Långfrallan

Inlägg av Mickel »

4wheeler skrev:
13 maj 2022, 16:06
vet inte från vilket håll man börjar

Citroën räknar från "drivsidan", dvs den sida där motorn sitter ihop med växellådan.

På CX finns gjutna numreringar på ventilkåpan, ovanför tändstiftsbrunnen. Mitt på denna bild kan man ana att det syns siffran 4.

CX 25 numrering av cylindrar.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: CX 25 TRI BVA Break 85 - Långfrallan

Inlägg av Mickel »

4wheeler skrev:
13 maj 2022, 16:06
De tändstiften är mycket ljusare än de två andra.

En oväsentlig kommentar:

När en CX har två sotiga och två normala stift misstänker man alltid först något spök med tändsystemet, t ex att en av tändspolarna ger dålig gnista pga dålig tändkabel, kondensator e dyl.

Men så är det ju inte i det här fallet, eftersom den ena tändspolen betjänar stift 1 + 4 och den andra 2 + 3, medan du har att 1 + 2 är lika vita och 3 + 4 är sotiga :( !

Men vi kan alltså i vart fall utesluta fel på tändningen i ditt fall :D !
Mickel

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17303
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: CX 25 TRI BVA Break 85 - Långfrallan

Inlägg av Göran W »

Nja. ett par dåliga tändkablar kan väl inte uteslutas?
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: CX 25 TRI BVA Break 85 - Långfrallan

Inlägg av Mickel »

Göran W skrev:
15 maj 2022, 00:30
Nja. ett par dåliga tändkablar kan väl inte uteslutas?

Hur blir det om en tändkabel är dålig? Blir det inte dålig gnista i båda stiften i den kretsen då, dvs stift 1 + 4 eller 3 + 2 ?
Mickel

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17303
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: CX 25 TRI BVA Break 85 - Långfrallan

Inlägg av Göran W »

Mickel skrev:
15 maj 2022, 22:41
Göran W skrev:
15 maj 2022, 00:30
Nja. ett par dåliga tändkablar kan väl inte uteslutas?

Hur blir det om en tändkabel är dålig? Blir det inte dålig gnista i båda stiften i den kretsen då, dvs stift 1 + 4 eller 3 + 2 ?
Hmmm... Har aldrig tänkt på det. Brukar byta rubbet om jag hittar defekter. Du kan ha rätt!
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Skriv svar

Återgå till "Garaget"