Mitt senaste kap hade en skadad kylarslang som var otroligt fult lagad (höll dock tätt)
Nu har jag bytt den samt luftat samt kört en rejäl sväng men jag tycker tempmätaren ligger för högt, ca 90 - 95 grader vid körning, ska tillägga att den låg lika högt innan slangbytet.
Oljan är nybytt och ser fortfarande fin ut (den gamla oljan var svart) så som gammal olja brukar vara..
Kan termostaten ha fastnat eller bara är kärv ??
Har för mej att den är tråkig att byta, har ni andra tips ?
Bilen ifråga har stått avställd 2011-2021 pga sjukdom av tidigare ägaren..XM V6 -90 kylningsfrågor
- billy
- Activa
- Inlägg: 5454
- Blev medlem: 13 nov 2002, 22:22
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Skärblacka / Östergötland
XM V6 -90 kylningsfrågor
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av billy den 09 maj 2021, 08:59, redigerad totalt 1 gånger.
Billy kör.
Citroën CX 25 TRD Turbo 2 Break -88
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03
Saab 9-3 2.0T Aero -00
Saab 9-3 2.0i SE -98
Citroën CX 25 TRD Turbo 2 Break -88
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03
Saab 9-3 2.0T Aero -00
Saab 9-3 2.0i SE -98
- soso
- Guru
- Inlägg: 7383
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: XM V6 -90 kylningsfrågor
Hmm, har du kollat tempen på själva glykolen om du har tillgång till en IR-mätare. (Eller öppna tryckkärlet när den är varm och mät med en stektermometer. Kanske inte helt optimalt). Givaren till mätarhuset behöver ju inte vara helt frisk heller och kanske är lättare att byta än termostaten. Värt att kolla åtminstone.
Och du har hittat alla luftskruvar och ingen av hålen är täta då? Ibland kan skräp i kylsystemet täta luftningshålen inifrån så man får peta med något vasst. Hänt mig på CX åtminstone.
Och du har hittat alla luftskruvar och ingen av hålen är täta då? Ibland kan skräp i kylsystemet täta luftningshålen inifrån så man får peta med något vasst. Hänt mig på CX åtminstone.
- billy
- Activa
- Inlägg: 5454
- Blev medlem: 13 nov 2002, 22:22
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Skärblacka / Östergötland
Re: XM V6 -90 kylningsfrågor
Hej nej har inte ens hittat luftningshål, trodde inte den hade det ?!soso skrev: ↑08 maj 2021, 12:55Hmm, har du kollat tempen på själva glykolen om du har tillgång till en IR-mätare. (Eller öppna tryckkärlet när den är varm och mät med en stektermometer. Kanske inte helt optimalt). Givaren till mätarhuset behöver ju inte vara helt frisk heller och kanske är lättare att byta än termostaten. Värt att kolla åtminstone.
Och du har hittat alla luftskruvar och ingen av hålen är täta då? Ibland kan skräp i kylsystemet täta luftningshålen inifrån så man får peta med något vasst. Hänt mig på CX åtminstone.
Billy kör.
Citroën CX 25 TRD Turbo 2 Break -88
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03
Saab 9-3 2.0T Aero -00
Saab 9-3 2.0i SE -98
Citroën CX 25 TRD Turbo 2 Break -88
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03
Saab 9-3 2.0T Aero -00
Saab 9-3 2.0i SE -98
- Jarre
- Hydraktiv
- Inlägg: 3124
- Blev medlem: 13 nov 2002, 15:59
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Storvreta/Uppsala
Re: XM V6 -90 kylningsfrågor
Det finns en luftningsskruv vid insugsspjället. Mässing. 12mm har jag för mig men kan ha fel på måttet.billy skrev: ↑09 maj 2021, 08:28Hej nej har inte ens hittat luftningshål, trodde inte den hade det ?!soso skrev: ↑08 maj 2021, 12:55Hmm, har du kollat tempen på själva glykolen om du har tillgång till en IR-mätare. (Eller öppna tryckkärlet när den är varm och mät med en stektermometer. Kanske inte helt optimalt). Givaren till mätarhuset behöver ju inte vara helt frisk heller och kanske är lättare att byta än termostaten. Värt att kolla åtminstone.
Och du har hittat alla luftskruvar och ingen av hålen är täta då? Ibland kan skräp i kylsystemet täta luftningshålen inifrån så man får peta med något vasst. Hänt mig på CX åtminstone.
CX Prestige -87. XM V6 Break (nu Exclusive) -92. (Skönheten från Kiruna)
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
8580
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
8580