XM V6 -90 kylningsfrågor

Inlägg angående motor, koppling, drivaxlar etc.
Användarvisningsbild
billy
Activa
Activa
Inlägg: 5454
Blev medlem: 13 nov 2002, 22:22
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skärblacka / Östergötland

XM V6 -90 kylningsfrågor

Inlägg av billy »

Mitt senaste kap hade en skadad kylarslang som var otroligt fult lagad (höll dock tätt)
20210416_195954.jpg
Bilen ifråga har stått avställd 2011-2021 pga sjukdom av tidigare ägaren..

Nu har jag bytt den samt luftat samt kört en rejäl sväng men jag tycker tempmätaren ligger för högt, ca 90 - 95 grader vid körning, ska tillägga att den låg lika högt innan slangbytet.
Oljan är nybytt och ser fortfarande fin ut (den gamla oljan var svart) så som gammal olja brukar vara..

Kan termostaten ha fastnat eller bara är kärv ??
Har för mej att den är tråkig att byta, har ni andra tips ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av billy den 09 maj 2021, 08:59, redigerad totalt 1 gånger.
Billy kör.
Citroën CX 25 TRD Turbo 2 Break -88
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03
Saab 9-3 2.0T Aero -00
Saab 9-3 2.0i SE -98

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7383
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: XM V6 -90 kylningsfrågor

Inlägg av soso »

Hmm, har du kollat tempen på själva glykolen om du har tillgång till en IR-mätare. (Eller öppna tryckkärlet när den är varm och mät med en stektermometer. Kanske inte helt optimalt). Givaren till mätarhuset behöver ju inte vara helt frisk heller och kanske är lättare att byta än termostaten. Värt att kolla åtminstone.

Och du har hittat alla luftskruvar och ingen av hålen är täta då? Ibland kan skräp i kylsystemet täta luftningshålen inifrån så man får peta med något vasst. Hänt mig på CX åtminstone.

Användarvisningsbild
billy
Activa
Activa
Inlägg: 5454
Blev medlem: 13 nov 2002, 22:22
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skärblacka / Östergötland

Re: XM V6 -90 kylningsfrågor

Inlägg av billy »

soso skrev:
08 maj 2021, 12:55
Hmm, har du kollat tempen på själva glykolen om du har tillgång till en IR-mätare. (Eller öppna tryckkärlet när den är varm och mät med en stektermometer. Kanske inte helt optimalt). Givaren till mätarhuset behöver ju inte vara helt frisk heller och kanske är lättare att byta än termostaten. Värt att kolla åtminstone.

Och du har hittat alla luftskruvar och ingen av hålen är täta då? Ibland kan skräp i kylsystemet täta luftningshålen inifrån så man får peta med något vasst. Hänt mig på CX åtminstone.
Hej nej har inte ens hittat luftningshål, trodde inte den hade det ?!
Billy kör.
Citroën CX 25 TRD Turbo 2 Break -88
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03
Saab 9-3 2.0T Aero -00
Saab 9-3 2.0i SE -98

Användarvisningsbild
Jarre
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3124
Blev medlem: 13 nov 2002, 15:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Storvreta/Uppsala

Re: XM V6 -90 kylningsfrågor

Inlägg av Jarre »

billy skrev:
09 maj 2021, 08:28
soso skrev:
08 maj 2021, 12:55
Hmm, har du kollat tempen på själva glykolen om du har tillgång till en IR-mätare. (Eller öppna tryckkärlet när den är varm och mät med en stektermometer. Kanske inte helt optimalt). Givaren till mätarhuset behöver ju inte vara helt frisk heller och kanske är lättare att byta än termostaten. Värt att kolla åtminstone.

Och du har hittat alla luftskruvar och ingen av hålen är täta då? Ibland kan skräp i kylsystemet täta luftningshålen inifrån så man får peta med något vasst. Hänt mig på CX åtminstone.
Hej nej har inte ens hittat luftningshål, trodde inte den hade det ?!
Det finns en luftningsskruv vid insugsspjället. Mässing. 12mm har jag för mig men kan ha fel på måttet. :wink:
CX Prestige -87. XM V6 Break (nu Exclusive) -92. (Skönheten från Kiruna)
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
Bild8580

Skriv svar

Återgå till "XM - Motor och drivning"