425 indentifiering
-
- 70 bar
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 30 dec 2008, 23:14
- Medlem i SCK?: Ja
425 indentifiering
Hade 425:an 12-volt och utanpåliggande generator under sin levnad? Finns andra kännetecken på motor utan id-plåt?
C4 Cactus 2015
- totteni
- Activa
- Inlägg: 5768
- Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Venestad, Skåne
Re: 425 indentifiering
425:an har bara haft 6V vevaxelmonterad generator.
Om den har tre eller fyra skruv på var sida för att hålla grenröret på cylindertoppen. Tre skruvar och flänsarna för avgas och insug går ihop så är den en 12 hk från fram till '63. Fyra skruv och helt separata flänsar så är den en 18 hk som fanns från 1963.
435 cc-motorn, 1970 -, hade 12V och remdriven generator. Skiljer sig från 425 på att flänsarna för avgas och insug inte ligger i plan utan är vinklade mot varandra.
Om den har tre eller fyra skruv på var sida för att hålla grenröret på cylindertoppen. Tre skruvar och flänsarna för avgas och insug går ihop så är den en 12 hk från fram till '63. Fyra skruv och helt separata flänsar så är den en 18 hk som fanns från 1963.
435 cc-motorn, 1970 -, hade 12V och remdriven generator. Skiljer sig från 425 på att flänsarna för avgas och insug inte ligger i plan utan är vinklade mot varandra.
-
- 70 bar
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 30 dec 2008, 23:14
- Medlem i SCK?: Ja
Re: 425 indentifiering
Tack för klargörande! Då är det inte en 425:a jag har. Min har 12v och utanpåliggande generator men flänsarna åtskilda och i plan. Kanske M4?
C4 Cactus 2015
- totteni
- Activa
- Inlägg: 5768
- Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Venestad, Skåne
-
- 10 bar
- Inlägg: 144
- Blev medlem: 16 okt 2009, 17:50
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Kumla
Re: 425 indentifiering
Hade en 65a med 425 cc motor med 6 volt generator rem driven på grenröret.
- totteni
- Activa
- Inlägg: 5768
- Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Venestad, Skåne
Re: 425 indentifiering
Troligen ombyggd i så fall. Med reservation för att "Cats Citroën Net" förstås kan ha missat nåt.
https://cats-citroen.com/citroen_atypes ... ition.html
https://cats-citroen.com/citroen_atypes ... ition.html
-
- 10 bar
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 27 jul 2014, 11:44
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Järna
Re: 425 indentifiering
Jag ägde för 35 år sen en Dyane 4 ’68. Där satt en 425 kubikare med grenrörsmonterad växelströmsgenerator. Samt en större förgasare än på den sk 18 höstaren, jag tror att den var på 21 hkr. F,ö. Den bilen DHL558 var till salu på blocket (Bollnäs)för några år sen. Såg den i Enköping för ca 10 år sen. Då satt det en M4motor med centrifugalkoppling i den
-
- 10 bar
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 27 jul 2014, 11:44
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Järna
Re: 425 indentifiering
Har forskat lite i mina böcker. Tidiga Dyane (aug67 tom mars 68) hade en 425 kubikare som skiljer sig från andra med aningen högre kompression, 7,75 istället för 7,5 , samt en Solex32 förgasare. 21 hkr SAE. Samma motor verkar ha funnits i 2cv-skåpen till 1972. AYA på motorplåten. Fel regnr i mitt tidigare inlägg, ska vara DHN558.
-
- Activa
- Inlägg: 5436
- Blev medlem: 15 aug 2008, 15:32
- Medlem i SCK?: Ja
Re: 425 indentifiering
425 cc 16hkDIN/18hkSAE fanns på den tyska marknaden från 1965(tror jag) att få med remdriven likströmsgenerator.
Fick en skadad sådan som den tyske ägaren ansåg inte var lönt att reparera i Sverige - än mindre transportera till Tyskland.
Bilverkstaden, dit den bogserats, behövde platsen så jag fick den.
Osäker på om det var 6 eller 12 volt - men det var en remdriven generator.
Tror jag har generatorn kvar någonstans.
Fick en skadad sådan som den tyske ägaren ansåg inte var lönt att reparera i Sverige - än mindre transportera till Tyskland.
Bilverkstaden, dit den bogserats, behövde platsen så jag fick den.
Osäker på om det var 6 eller 12 volt - men det var en remdriven generator.
Tror jag har generatorn kvar någonstans.
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel.
-
- 5 bar
- Inlägg: 79
- Blev medlem: 12 nov 2002, 14:20
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Kungälv Sweden
Re: 425 indentifiering
Hade en 2cv -67 425cc 18hk, på 80-talet. Köpt av Christer Bodling. Bilen hade en 12v likströmsgenerator monterad på grenröret.
Urban Ekdahl
Urban Ekdahl