E95 - någon med erfarenhet?

Det handlar om sprit.
Skriv svar
cxenroute
40 bar
40 bar
Inlägg: 626
Blev medlem: 23 okt 2005, 20:34
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Härjedalen

E95 - någon med erfarenhet?

Inlägg av cxenroute »

Det verkar vara lugnt i detta forum, senaste inlägget "anno dazumal". Har alla Citroenägare gått med i MHF?
Men alltså, ren sprit - brassevarianten som ju servat många miljoner ottomotorer "over there" (södra delen).
Vad jag förstår så gick stadsbussarna i Stockholm på detta bränsle i dieselmotorer(!) - spritdoften när bussen gasade på var kännbar.... Men "bensin"motorer då; ren 95% sprit samt lite kemi (tändhjälp) och vatten (noll bensin) - har någon kört på det och i så fall resultatet? Tydligen kunde diesel-saabarna konverteras till detta men någon med Citroen-erfarenhet? Bara nyfiken, det skulle ju vara kul om det gick.... miljövänligt osv...

Användarvisningsbild
AcuraJan
Activa
Activa
Inlägg: 3982
Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: E95 - någon med erfarenhet?

Inlägg av AcuraJan »

Inget konstigare än konvertering för E85, bilen behöver fetare bränsleblandning. Frågan är vart finns det att tanka?
Jag skulle inte tveka att testa det i vanlig flexfuel. Blir väl bara lite svårstartad kall möjligen. Om det är vatten i bränslet kan det bli problem med korrosion i utsatta delar också.
Jan Östman
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.

cxenroute
40 bar
40 bar
Inlägg: 626
Blev medlem: 23 okt 2005, 20:34
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Härjedalen

Re: E95 - någon med erfarenhet?

Inlägg av cxenroute »

Åhå, ja, C5,an i version III har ju den varianten BioFlex (edit) och den bör ju vara förberedd då liksom. Själv kör jag II'an, bensin och diesel, och i V6'an puttar jag i en tredjedel E85 utan problem (den är inte konverterad). Men ordinarie etanolkonverteringar ska väl vara inriktade på E85 och inte E95 så jag misstänkte att den helt bensinfria E95 kanske gav störningar av något slag. Om vattenprocenten stör med korrosion borde man väl kunna tillsätta någon skvätt olja? Eller?
Var man tankar? Varenda byhåla har väl en etanolpump med E95? :D Jaha, Sverige? Liiite knepigare, tror det fanns en tank i Kallhäll och en på Arlanda? För bussar typ... men osvuret är bäst. Det blir väl att fylla farmartanken här hemma, köpa volym alltså och pytsa i själv på gården. Knappast någon ekonomisk affär men väl miljömässig, för den som tänker i de banorna. Ren sprit lär visst kräva lite flitigare oljebyten dock... :roll:
Senast redigerad av cxenroute den 31 jul 2021, 17:57, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Rover_Micke
Activa
Activa
Inlägg: 5213
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: E95 - någon med erfarenhet?

Inlägg av Rover_Micke »

Fabrikskonverterade E85 bilar brukar ha bränsleledningar i rostfritt pga vattenhalt problemet som finns redan där
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes :K :K C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd :twisted: , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793

nyktercitropat
Activa
Activa
Inlägg: 4011
Blev medlem: 25 mar 2018, 16:11
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Holmsund

Re: E95 - någon med erfarenhet?

Inlägg av nyktercitropat »

Brukar plast rosta?

cxenroute
40 bar
40 bar
Inlägg: 626
Blev medlem: 23 okt 2005, 20:34
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Härjedalen

Re: E95 - någon med erfarenhet?

Inlägg av cxenroute »

Har någon med BioFlex-varianten prövat E95?
Då jag var aktiv i "amerikanska södern" vill jag minnas att åtskilliga bilar gick på E95 - det var inget man normalt reflekterade över. Man tankade bara och körde. Men här hemma ska ju allt regleras, styras och övervakas - dock kan jag inte finna några juridiska eller fiskala hinder utan allt ska nog fungera om tekniken bara hänger med alltså. Och spriten finns tillgänglig då...

Användarvisningsbild
AcuraJan
Activa
Activa
Inlägg: 3982
Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: E95 - någon med erfarenhet?

Inlägg av AcuraJan »

ED95 är för dieselmotorer. Pga tändförbättrare blir den mer lik diesel i egenskaperna och då riskerar den nog att självantända,spika, i en bensin/ffv.
Alltså ingen bra idé att testa det bränslet.
Jan Östman
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.

cxenroute
40 bar
40 bar
Inlägg: 626
Blev medlem: 23 okt 2005, 20:34
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Härjedalen

Re: E95 - någon med erfarenhet?

Inlägg av cxenroute »

... i "bensinmotorer" då? ED95 har jag iof aldrig hört nämnas fast E95 har ju fungerat i just dieselmotorer. Komplicerat verkar det som... Tändförbättraren verkar vara glykol?

Användarvisningsbild
AcuraJan
Activa
Activa
Inlägg: 3982
Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: E95 - någon med erfarenhet?

Inlägg av AcuraJan »

Jan Östman
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.

cxenroute
40 bar
40 bar
Inlägg: 626
Blev medlem: 23 okt 2005, 20:34
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Härjedalen

Re: E95 - någon med erfarenhet?

Inlägg av cxenroute »

Det verkar som om E95 inte längre finns som bränsle(?) utan att marknaden endast har ED95 till dieselmotorer. Jag väntar på svar från "bränsleansvarig" när de är åter från semester, återkommer med info då.

Skriv svar

Återgå till "E85"