Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk

Blogga loss om era egna bilar i era egna garage. Men inte om andras bilar i andras garage, bara era egna alster...
Användarvisningsbild
Habbe
Activa
Activa
Inlägg: 3527
Blev medlem: 01 sep 2014, 18:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Åstorp, Skåne

Re: Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk

Inlägg av Habbe »

Väldigt intressant tråd det här! :wink: Måste kika mer i den...
Hedene skrev:
26 sep 2021, 21:07
För att minska storlek på bilder så att de får plats i forumet använder jag gratisprogrammet:

https://www.faststone.org/FSResizerDetail.htm

Tycker att det är lättanvänt och ger bra resultat.
T.o.m. en ritfunktion finns har själv haft Faststone (Image Viewer) installerad i säkert 10 år ...
(C5 SX Berline 1.6 HDi -06 bucklad i förtid) -> C5 RW Tourer 1.6 HDi (DV6C) -12
(C3 1.6 HDi -07 enda rep. var magnetk. AC) -> 2008 Crossover 1.6 HDi (DV6FD) -16
Har Diagbox 7.57-9.129 - FAP - Autel AP200 - 307 1.6i NFU (TU5JP4) -05

Användarvisningsbild
hemisphere
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2033
Blev medlem: 05 dec 2009, 01:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Tranås kommun, Jönköpings län

Re: Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk

Inlägg av hemisphere »

Nästa moment, lite färg på bromsskivor och navet och fixa till gummidamasker till handbromsvajrarna.

Färg för rostskydd. Etsande primer och vanlig spraylack.
Endast etsande primer på kanterna.
20211029_010755-skiva.jpg
.
20211028_143252 navet.jpg
.
Körde lite snabbt med roterande borste på navet, bromsrengöring
och strök på Bengalack "Ret på Rust" svart blank.
20211028_143243 nav.jpg
.
trevligare än att ha rost på.
Man får passa sig så inte ABS-kransen ryker om man kör för nära med den roterande borsten!
20211028_143250 nav2.jpg
.
Samma sak med givaren som suger till sig skräp, den ska blåsas av med tryckluft eller duttas med tejp.
.
.
Gummidamasken som sitter i änden på vajern hade i princip pulvriserats och då är det inte svårt att räkna ut vad som händer på vintern i saltslasket.
Jag skaffade två billiga kopplingsvajrar till någon obestämd bilmodell som jag slaktade... förstås var de inte likadana :roll: (tack för det bildelar24) men iallafall så krängde jag på dessa så inte vajrarna är helt oskyddade. Fyllde på med silikonspray och hängde vajern (uppåt) så att det får en chans att safta till sig.
20211028_173908 gambälg.jpg
.
inte likadana trots samma artikelnummer :x
20211028_150431 bälgar.jpg
.
En viktig grej att tänka på när man lossar på distanshylsan är att försiktigt peta på båda "flärparna" samtidigt alternativt en åt gången för att kunna snäppa av hylsan utan att något går sönder... Ta det lugnt och metodiskt så blir det bra.

20211028_174654 demont hylsa.jpg
.
Bild för förtydligande av hur "flärparna" ser ut.
20211028_174727 mont hylsa.jpg
.
Voilà! Ny Distanshylsa och damask. Den lite för långa damasken på höger sida. Får se om den behöver manipuleras för att passa.
Den kortare såg mycket mer rätt ut.
20211028_191622 nybälg.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av hemisphere den 06 dec 2021, 00:09, redigerad totalt 2 gång.
SCK9572
Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen :o
XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP

Användarvisningsbild
hemisphere
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2033
Blev medlem: 05 dec 2009, 01:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Tranås kommun, Jönköpings län

Re: Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk

Inlägg av hemisphere »

Efter att ha monterat ihop allt, luftat bromsarna så snurrade inte skivorna. De satt som i ett skruvstäd... nja eller att jag är lite klen.
Alldeles för hårt iallafall. Jag tog isär och gjorde om proceduren... samma sak tills jag insåg att det släppte när jag vickade på oket!
Det visade sig att den lilla löjliga fjädern som sitter på utsidan nöp åt alldeles för hårt och bromsade helt enkelt.
Det räckte att böja till och forma den så att den inte tryckte så hysteriskt. Tacka vet jag riktiga dubbelkolvsok!
Jag får skylla på att jag nästan bara skruvat med LHM-Citroën tidigare :roll:
Bild för illustration.
löjliga-fjädern-på-bromsarna.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SCK9572
Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen :o
XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP

Användarvisningsbild
hemisphere
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2033
Blev medlem: 05 dec 2009, 01:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Tranås kommun, Jönköpings län

Re: Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk

Inlägg av hemisphere »

Byte av bussning i framvagn
[ mer uppdateringar kommer ]
.
.
FRONT PIVOTS AND HUBS-HUB BEARING 00070041.jpg
.
På bilprovningen visste de inte riktigt vad det kallades så det fick heta: "Länkarmslagring (5.3.3) fram höger yttre, glapp"
Och glappt, det var det. Syns bra i videon, det behövdes endast fingerkraft.



Jag kopierade specialverktyget från "rust&oil"* video där han har en bra beskrivning. Först använde jag en härdad stålskruv som används för att spänna fast saker i fräsmaskiner. Den gick sönder i gängorna. Var tvungen att skaffa M12 gängstång på Biltema. Som tur var hade de en i rostfritt som jag till slut använde då den vanliga antingen gick av eller att gängorna havererade. Även den rostfria var på gränsen att inte hålla. Ett antal M12 muttrar fick jobba hårt och blev demolerade.
:!: En viktig sak, använd en tryckluftsdriven muttermaskin eller liknande för att dra muttrarna då bussningen sitter fruktansvärt hårt. Jag försökte med handkraft men det tog stopp och/eller att det gjorde så ont i händerna att det inte gick längre. Krafthylsor i olika storlekar går åt då det är udda skalle på skruven (nr 20) genom bussningen och en normal mutter på gängstången till specialverktyget. Det idealiska skulle förstås vara ett hydrauliskt pressverktyg som går att använda utan att lossa på hela hjulupphängningen.
.
.
*


I citroens verkstadsbeskrivning sägs det att man ska byta skruv nr 20 och mutter nr 72 av säkerhetsskäl men det är upp till var och en.
Framvagn dokument.jpg
.
.
En skruvskalle är i vägen för specialverktyget och måste tas bort tillfälligt nr 23 i ritning. Verktyg: E-torxhylsa storlek E18 (tror jag)
Den lilla pinnen i hålet hade jag bara för att knacka ut skruven. Allt inbäddat i svart vintergegga.
20221230_112846 E-torxhylsa skruv i vägen.jpg
.
.
Varför bussningen sitter så hårt är inte svårt att gissa.
Det bildas en ficka som samlar saltgojs från vägen.
20221230_123742 ärgad bussning.jpg
.
.
Specialverktyget ska ha en hylsa som passar på bussningen, en 27 mm hylsa har lagom ytterdiameter. Det stora metallröret behöver ha en diameter som är större än hylsan för att gå fritt över bussningen, dvs mer än 46 mm men inte heller för stort/tjockt då det är ganska trångt. Min mässingshylsa var på gränsen. I denna bild riggad för att pressa i den nya bussningen. När du kommit så här långt återstår att montera den nya skruven med åtdragningsmoment 75 Nm.
20221230_specialverktyget.jpg

1. Gängstång
2. Mutter
3. Hylsa 37 mm
4. Bussning
(X. Fjäderbenet)
5. Hylsa 46 mm innerdiameter
.
.
Efter ett tag fick jag kapa av gängstången för att kunna återanvända muttrar och få isär verktyget.
Sen är det bara att ladda på med en ny bit gängstång. Totalt gjorde jag åt ca en meter gängstång plus den rostfria som krävdes till slut för att få ordning på det hela.



Gamla bussningen (till höger) bär spår av våldet från specialverktyget eller pressverktyget om man vill kalla det så.
Den ärgade kanten syns väldigt tydligt.
20221230_bussning ny o gamm.jpg
.
.


Bild på specialverktyget i videon
Wheel-hub-carrier-bushing---special-tool.jpg
Länk till video på hur man byter bussning.

https://tinyurl.com/6e9dmd8x
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SCK9572
Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen :o
XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP

Skriv svar

Återgå till "Garaget"