BX Millésime -92

Blogga loss om era egna bilar i era egna garage. Men inte om andras bilar i andras garage, bara era egna alster...
Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4618
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: BX Millésime -92

Inlägg av senmathal »

Min ser ut som den i länken här. Den verkar bland annat passa 16 Valve. https://www.bildelarbilliga.se/ina/reservdelar-2385347

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: BX Millésime -92

Inlägg av soso »

Tack för att du kollade ivf. Ser onekligen spegelvänd ut. Kanske sitter pumpen på andra sidan motorn på 16v eller har just ett helt annat fäste? Bilden jag tog är tagen underifrån mellan kylaren och motorn.

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4618
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: BX Millésime -92

Inlägg av senmathal »

Jo den sitter på andra sidan och drivs av en remskiva som sitter på ena kamaxeln.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: BX Millésime -92

Inlägg av soso »

Förutom att leta orsaken till tvärryckningarna vid låga varv så har jag rullat vidare, mestadels på högre varv, och även fått lite andra saker åtgärdade.


Fick till exempel dit nya klockor tidigare. Med de gamla kändes bilen lite som en Ford. Gungig, hård och skumpig på samma gång(!). Inte undra på det då det bara var mellan 20-30 bar fram och 5 bar i bakklockorna. För dåliga för att fylla, och de fram var ju inte ens plufsiga 500-kubikare så det fick bli nyköp. Blev riktigt mjukt och fint. Men det är klart, McPhersonfjäderbenen och den lätta vikten gör ju ingen CX av den direkt.
7474D025-C76E-4E26-B0CB-4B8F68FF4508.jpeg

Sedan har jag hunnit med lite mer vinterpreparerande åtgärder som att återställa fästet för förvärmningsslangen (tack till Rover_Micke för fästet!), och för att sammanfoga fästet med insuget kom en väldigt väl passande aluminiumslang från Biltema väl till pass(tack HåkanTh för det tipset).
B14E7320-5856-44AF-B4B5-ADCEE697EF62.jpeg
E7F1623E-DF56-458C-8750-46DC90BC2035.jpeg

Ett annat vinterprepp var att isolera slangen till oljepåfyllningen/vevhusslangen. Petade också bort metallnätet som satt i locket där. Kanske borde jag ha isolerat de andra delarna av vevhusventilationen som sitter längst fram, men jag har inte kunnat se någon ny majonäs i påfyllningen.
45D52AE6-7F67-4AF7-A4A1-DD3E2DC8FC5D.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: BX Millésime -92

Inlägg av soso »

Har nu kört ett tag med BX:en och den har gått bättre och bättre. Återstår att få tag i en ny motorvärmare och byta termostaten då den haft lite svårt att komma upp i temp.

Men häromdagen var det totalstrejk. Efter att ha haft några starter då den krävt extra varv innan det tände till så hände det inget när starten gick.

Misstänkte nästan någon givare så jag kopplade in Lexian och läste ut följande. Den klassiska ÖDP-givaren som ger upp efter 30 år som på CX. Någon som har en bild på var den sitter? Vore kul om man kom åt den utan alltför mycket letande i -15.

Eller kan det vara en skarvkoppling till givaren som är dålig? Har ju haft samma felkod tidigare men då startade den. Felkoden återkommer efter startförsök och kör jag en parametermätning vid start så syns det med allt tydlighet att Signore Marelli inte får någon signal om varvtalet.
CE246808-FBF8-41CE-9FEA-983ED5BEBA41.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av soso den 21 dec 2021, 16:35, redigerad totalt 2 gång.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: BX Millésime -92

Inlägg av soso »

Testade också att byta växellådsoljan tidigare. Köpte 2l av den nedan då Redline MTL inte fanns att få tag i lokalt men upplever fortfarande att den är trögväxlad. Främst att få i och ur ettan och tvåan när det är riktigt kallt. Inget skrap eller så, men man får liksom bryta i och ur växlarna. Får väl se över länkaget med och smörja upp lederna.
4CEE8F2B-1C7D-4C90-82BE-E03AC895C41E.jpeg

Fyllde genom att skruva av det här andningshålet. Men hur ser det ut på era BX:ar? Ska det inte sitta någon hatt eller något som hindrar att smuts kommer in via hålet?
BC637926-A7CC-4CF0-94BD-4983EC7B30EE.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

nyktercitropat
Activa
Activa
Inlägg: 4011
Blev medlem: 25 mar 2018, 16:11
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Holmsund

Re: BX Millésime -92

Inlägg av nyktercitropat »

Jag tror det ska vara en hatt-propp intryckt i den där.

Vad gäller din tröga växling kan du prova att smörja (5-56 e.d.) där växelarmarna går in i lådan, inte ovanligt att de nyper lite där. Om det blir bättre så kan du projektera en rengöring och en tryckluftsassisterad applicering av motorolja eller GL-4 där, sprayoljans effekt försvinner rätt fort.
Att smörja ledkulorna brukar inte heller vara dumt.

nyktercitropat
Activa
Activa
Inlägg: 4011
Blev medlem: 25 mar 2018, 16:11
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Holmsund

Re: BX Millésime -92

Inlägg av nyktercitropat »

Det där att den suger fast ettan så att man får vålda ur den när lådan är kall känns som en PSA-grej, det är flera av deras lådor som beter sig så. Jag inbillar mig att det är enklare ju mindre man varvar, ifall man bara tar rull på tomgång och petar i tvåan direkt kopplingen låst upp brukar det inte märkas.

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: BX Millésime -92

Inlägg av Mickel »

soso skrev:
21 dec 2021, 16:07
ÖDP-givaren som ger upp efter 30 år som på CX. Någon som har en bild på var den sitter?

Eller kan det vara en skarvkoppling till givaren som är dålig?

Har ingen bild, men den sitter som på CX: Rakt ovanför kuggkransen, aningen bakom "rakt upp":

BX Magneti Marelli tändlägesgivare.JPG

Men till skillnad mot CX syns den inte tydligt uppifrån. Du får plocka bort diverse stora luftslangar för att komma ner dit.

Det finns inga dåliga kontaktstycken som kan spöka - Citroën har lärt sig :D sedan dom konstruerade CX. Givaren är fastgjuten i en rund kabel och ett par decimeter upp på kabeln sitter ett välkapslat kontaktstycke som man delar. När du tagit bort de stora insugsluftslangarna ser du kabeln och kontaktstycket uppifrån, för det är den enda runda (skärmade) kabeln som löper ovanpå växellådan.

Köp en ny givare! T ex L'electrifil 144306, men det finns många andra fabrikat ute på nätet. Sök på dessa nummer:

BX ÖDP-givare L' Electricfil 144306 med reservdelsnummer i EFI katalog.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mickel

nyktercitropat
Activa
Activa
Inlägg: 4011
Blev medlem: 25 mar 2018, 16:11
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Holmsund

Re: BX Millésime -92

Inlägg av nyktercitropat »

Kontakten på ECM kan definitivt krångla, både oxid och fretting (slitage) är/var rätt vanligt. Jag har varit med om stendöda bilar som startat direkt när man kopplat in sig för att kolla signalen bara för att stanna igen när den tunna lilla mätnålen drogs ut och den nötta honan inte längre fick kontakt med stiftet i ECM.

Dagens tips: mellanrumsborstar. Såna till tandgluggar, alltså.
Ihop med en bra deox är det ett snabbt och skonsamt sätt att rengöra oxiderade kontakter och dessutom funkar de bra för att kolla spänsten i honorna.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: BX Millésime -92

Inlägg av soso »

Bra tips med växellänkaget. Smörja den ingående axeln i växellådan fick jag göra på en CX som var kinkig i lådan.

Har en ny givare på ingång. Otroligt billig på Trodo. Undrar om de har dålig kvalitet eller om jag faktiskt har/haft ett kontaktglapp. jag har mina misstankar eftersom felkoden låg och skräpade när jag gjorde en felavläsning förra gången.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: BX Millésime -92

Inlägg av soso »

Smörjde alla kulleder jag kom åt med från motorrummet med LHM och visst blev växlingen lättare! Får gå över det en gång till senare för att få det helt bra. :)

Efter nyårshelgen så var jag beredd att byta givaren jag hade fått hem ståendes ute i snöyran. Men jag testade ändå att starta och tur var väl det för den small igång och jag kunde köra BX:en till ett mysigt varmgarage istället. 8)

Väl inne i värmen kunde jag till slut lokalisera givarens placering. Dold bakom termostathuset och under tändfördelaren. Hittade då också kontakten och den var minsann ärgad. Antingen ärg eller sporadisk död i givarkroppen måste väl vara orsaken till stoppet. Var nog 15 grader varmare ute när den startade vad det nu har för betydelse då jag även hade testat med att ha motorvärmare under huven tidigare utan resultat. Bytte i varje fall givaren mot den nya och nu verkar allt vara frid och fröjd med startandet. :)
AB107EF8-37FF-422B-94AA-F0ABB1AF1FB6.jpeg
2703B9FC-F777-4C01-B243-44EAA918871A.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: BX Millésime -92

Inlägg av Mickel »

Nya givare brukar göra underverk på BX. Dom är ju faktiskt 30 år nu :shock: !
Mickel

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: BX Millésime -92

Inlägg av soso »

Någon har bytt den högra sidospegeln från en elspegel till en manuell. Oklart varför. Men det verkar ju fungera att justera med spak. Däremot så är den svarta trekanten som spegeln sitter i lös så att både spegel och plasttrekant fladdrar lite. Hur lossar man för att komma åt några skruvar utan att förstöra saker?
BF83F25B-1974-41C5-945B-2BFCF296F150.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: BX Millésime -92

Inlägg av Mickel »

soso skrev:
18 maj 2022, 14:31
Hur lossar man för att komma åt några skruvar utan att förstöra saker?

Allt är skruvat från insidan.

Bänd loss den runda plattan med sopborstar på och dra den över spaken. Då ser du skruvarna. Torx.

Jag har för mig att du bara behöver lossa de tre yttre för att få loss (eller fast) spegeln från bilen. De andra är för att dela själva spegelhuset.
Mickel

Skriv svar

Återgå till "Garaget"