Riklig syrehalt

Allmänna frågor om XM
Bo-Anders
20 bar
20 bar
Inlägg: 251
Blev medlem: 13 feb 2009, 18:17
Medlem i SCK?: Nej

Re: Riklig syrehalt

Inlägg av Bo-Anders »

Ne, det tycker jag också men skrev bara av det som står på lappen.
Jag har inget koll på avgastester så kan inte tolka resultaten men tycker också det är märkliga värden jämfört med den föregående.
Det som det tydligt står är att alla andra värden är ok vilket också verkstaden sade.
B
C5 2,2 HDi -2012, Xm V6 -98, Xm 2,0 Turbo break -99

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7389
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Riklig syrehalt

Inlägg av soso »

Är den ordentligt servad med luftfilter och ny olja och oljefilter? Gammal olja kan påverka avgasvärdena negativt generellt. Kör sedan några mil på höga varv och hög belastning innan du gör avgasmätning igen så att katalysatorn får komma upp ordentligt i värme och funktion.

mads.lomholt
40 bar
40 bar
Inlägg: 516
Blev medlem: 02 sep 2008, 11:47
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Oslo / Kongsberg, Nårge
Kontakt:

Re: Riklig syrehalt

Inlägg av mads.lomholt »

Har du kjørt bilen så motor får full drifts-temperatur, gjerne med noe belastning/oppoverbakker? "Engine HOT, not people WARM" 8)
Et problem her er at hvis den pøser bensin i eksos så ødelegges lambda-sonden og eksos kan sette fyr på bilen (les: Xantia med defekt tennspole). Det virker ikke som det er problemet du har.

Lambda-verdier er 1 eller 0: enten er det oksygen (svensk: syre, dansk: ilt) i avgass, eller så er det ikke. Det, og kun det er det lambda-sonden skal måle. Signal er koblet tilbake til motorstyring som reduserer blanding til det til blir oksygen i avgass igjen - så litt opp med blandingen og repetere.

Hensikten er, i den grad det er mulig, å unngå både oksygen og drivstoff(rester) i avgass. Det skjer kun ved støkiometrisk blanding og fullstendig forbrenning. Ingen av delene er vanlig i motorer, men man prøver :)

Det at bilen har stått minnet meg om en episode jeg hadde, riktignok med en XM-I og altså PRV-sekser: Den startet, men hostet forferdelig etter kort tid, omtrent som når kondensator i rotor i fordeler er slitt: helt kald så starter den og fungerer noenlunde over 2-3000 rpm. "Alt" ble byttet uten at problemet ble borte. Til slutt ble jeg noe irritert (det skal ganske mye til siden det sjelden hjelper..) og bestemte meg for å kjøre dr**tten hjem på egne hjul. Det var litt spennende siden det var en del rundkjøringer og tuneller der jeg skulle dra fra. Med litt høyere forbruk av lamell i kopling gikk det fint - og siden har bilen gått veldig fint. Det siste var poenget her og det slår meg at ..tjaa.. spindelvev(?) i eller rundt Lambda kan være årsaken?

Altså: fra motor-host og ikke fungere til å fungere fint etter en kjøretur.

Nok en ting, spesielt siden du nevner bytte av lambda: fortsatt fra XM-I og PRV som kan være annerledes: det er to ledninger på lambda-sonden, en med gult stikk og en med rødt stikk. På motornettet er det (kanskje selvfølgelig, men man vet aldri med Citroën) to stikk der de skal kobles på, også der et gult og et rødt. Så kommer det morsomme: de skal kobles gult-rødt begge to. Ikke gult-gult og rødt-rødt. Slike løsninger er fantastiske :mrgreen: Er det like genialt(?) på den nye v6?

nyktercitropat
Activa
Activa
Inlägg: 4011
Blev medlem: 25 mar 2018, 16:11
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Holmsund

Re: Riklig syrehalt

Inlägg av nyktercitropat »

Mer än bara lite begrepps- och orsaksförvirring nu.

1) Oförbränt bränsle i avgaserna skadar inte lambdasonden på något sätt - däremot katalysatorkärnan.

2) "Lambdavärde" har INGENTING med lambdasonden att göra. Det är ett mått på bränsle/luftblandning som den mäts - i avgaserna - av en fyrgasmätare eller AFR-sensor: lambda 1 motsvarar stökiometri (ca 14,7:1 för bensin), värden lägre än 1 är luftunderskott (fetare blandning) och värden högre än 1 är luftöverskott (magrare blandning).

3) Lambda är den bokstav som inom matematik representerar förhållande. Lambdasonder mäter därför inte förekomst av syre i avgaserna, de mäter halten syre i förhållande till omgivningsluften.
Om det finns en skillnad i syrehalt så genereras en spänning i sonden, dock är den inte proportionell mot blandningsförhållandet så istället utnyttjas det faktum att värdet varierar kraftigt runt lambda 1: man får en tydlig indikation på om man ligger över och måste addera bränsle, eller under och måste subtrahera bränsle.

4) AFR-sensorer ("bredbandslambda") är en annan femma, de kan mäta blandningsförhållande väldigt noga i det ungefärliga spannet lambda 0,65-1,2.
Men nån sån sitter inte på denna bil.

Åter till ämnet: jag har ingen aning vad för värden den senaste verkstan mätte, men en kvalificerad gissning är att de tresiffriga talen är HC, alltså oförbränt bränsle.
HC är inte länkat till blandningsförhållande utan kan förekomma och förekommer vid såväl mager, stökiometrisk som fet blandning. Däremot är HC som ett resultat av ofullständig eller utebliven förbränning förstås en indikator på att det syre som skulle ha förbrukats vid förbränningen passerade rakt igenom till avgassystemet - där det självklart ökar den sammanlagda syremängden och därmed genom lambdavärdet indikerat blandningsförhållande.

Att du tidigare haft gammalt bränsle innebar med säkerhet att du hade misständningar (= HC och lambdavärde ökar). Det extrema lambdavärde du hade (45% större luftmängd, alltså motsvarande blandningsförhållande 21,3:1 - som inte går att antända och därför inte skulle förekomma i en motor som de facto går) kan inte förklaras med annat än att minst en cylinder inte tände över huvud taget eller att en stor mängd luft läckte in i avgassystemet, men det senare skulle inte förklara ett högt HC - om något så skulle det värdet i så fall minska, eftersom avgaserna späds ut.

Bo-Anders
20 bar
20 bar
Inlägg: 251
Blev medlem: 13 feb 2009, 18:17
Medlem i SCK?: Nej

Re: Riklig syrehalt

Inlägg av Bo-Anders »

Okej jag läser och försöker förstå.
Jag tror i alla fall jag ska börja med att byta motorolja och filter samt luftfilter eftersom det ändå ska utföras.
Sen ska jag köra motorn ordentligt varm och belasta den.
Har det nå betydelse vilken bensin jag häller i?
Jag tänker ifall det sku vara värt att tanka i lite E85?

B
C5 2,2 HDi -2012, Xm V6 -98, Xm 2,0 Turbo break -99

nyktercitropat
Activa
Activa
Inlägg: 4011
Blev medlem: 25 mar 2018, 16:11
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Holmsund

Re: Riklig syrehalt

Inlägg av nyktercitropat »

Kör bilen varm först, innan du byter olja. Alltid byta varm olja, aldrig byta kall.

Det enda E85 skulle kunna bidra med är att absorbera eventuellt vatten i tanken. Det är definitivt inget du ska tanka innan besiktning, det hjälper dig inte.

Vad som däremot kan hjälpa är att köra bilen som en jävla buse - full gas och mycket varvande. Dels förbrukar du det gamla bränslet snabbare, dels spolar du igenom insprutarna och dessutom bränner du rent tändstiften. Som bonus kan lite otäta ventilsäten ofta bankas täta.

Italian tuneups funkar absolut, det är en av de första åtgärderna man ska ta till vid driftstörningar.

cx janne
Guru
Guru
Inlägg: 8315
Blev medlem: 16 dec 2008, 09:45
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Vartofta

Re: Riklig syrehalt

Inlägg av cx janne »

Jag skulle bytt map sensor den är ju själva grundbulten när det gäller bränslemängden.
GS-77 Ds 20-h -70 cx d 1979 cx prestige-87 cx 2400 Break-84

Bo-Anders
20 bar
20 bar
Inlägg: 251
Blev medlem: 13 feb 2009, 18:17
Medlem i SCK?: Nej

Re: Riklig syrehalt

Inlägg av Bo-Anders »

Jag ska testa med oljebyte och olje- och luftfilter byte på onsdag. Sen tar vi en ny avgastest.
Kan du förklara mera vad en map-sensor är Janne?
Kan man få tag i såna delar och var ligger den i motorrumet?

B
C5 2,2 HDi -2012, Xm V6 -98, Xm 2,0 Turbo break -99

mads.lomholt
40 bar
40 bar
Inlägg: 516
Blev medlem: 02 sep 2008, 11:47
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Oslo / Kongsberg, Nårge
Kontakt:

Re: Riklig syrehalt

Inlägg av mads.lomholt »

nyktercitropat skrev:
16 dec 2021, 12:48
Mer än bara lite begrepps- och orsaksförvirring nu.
Takk for detaljert oppklaring! Nok en gang har jeg blandet sammen Lambda-sonde og katalysator. Ingen av dem opptrer alene.

Begrepet "Italiensk reparasjon" notert, den var ny :) Ting som ikke brukes har det med å slutte å fungere.

cx janne
Guru
Guru
Inlägg: 8315
Blev medlem: 16 dec 2008, 09:45
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Vartofta

Re: Riklig syrehalt

Inlägg av cx janne »

Map sitter på baksidan av insuget.den känner av undertrycket i insuget och reglerar bränslemängden efter detta.
GS-77 Ds 20-h -70 cx d 1979 cx prestige-87 cx 2400 Break-84

Bo-Anders
20 bar
20 bar
Inlägg: 251
Blev medlem: 13 feb 2009, 18:17
Medlem i SCK?: Nej

Re: Riklig syrehalt

Inlägg av Bo-Anders »

Nå nu.'
Bilen levererar godkända avgastester :D
Största felet var ändå avgasröret som läckte trots försök att täta och fixa.
Röret är nu åtgärdat och värdena inom gränserna.
Man svävar vidare med ett leende på läpparna

mvh Bona
C5 2,2 HDi -2012, Xm V6 -98, Xm 2,0 Turbo break -99

Snic
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2613
Blev medlem: 11 nov 2012, 09:24
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Nyköping

Re: Riklig syrehalt

Inlägg av Snic »

Var läckte det?
Nuägande:C5-10 Tourer 2,0 16v 140hk bioflex"The Black Beauty"
Fd:Xantia-94.Bensin,C5-02.Bensin

Bo-Anders
20 bar
20 bar
Inlägg: 251
Blev medlem: 13 feb 2009, 18:17
Medlem i SCK?: Nej

Re: Riklig syrehalt

Inlägg av Bo-Anders »

Lite här och där efter katalysatorn.
Jag körde med ett mycket gammalt rör och försökte först täta med lite svets och pasta men det blev nog att
svetsa mera. Nästa gång får jag nog byta allt.
C5 2,2 HDi -2012, Xm V6 -98, Xm 2,0 Turbo break -99

Snic
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2613
Blev medlem: 11 nov 2012, 09:24
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Nyköping

Re: Riklig syrehalt

Inlägg av Snic »

Ok! men hur kan sonder som sitter innan läckaget registrera det? jag har själv råkat ut för det,så jag är bara nyfiken.Handlar det om mottryck eller?
Den här frågan kanske skulle in under allmänt.
Nuägande:C5-10 Tourer 2,0 16v 140hk bioflex"The Black Beauty"
Fd:Xantia-94.Bensin,C5-02.Bensin

nyktercitropat
Activa
Activa
Inlägg: 4011
Blev medlem: 25 mar 2018, 16:11
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Holmsund

Re: Riklig syrehalt

Inlägg av nyktercitropat »

nyktercitropat skrev:
16 dec 2021, 12:48

2) "Lambdavärde" har INGENTING med lambdasonden att göra.

Skriv svar

Återgå till "XM - Allmänna frågor"