Kulskål som sitter där den sitter

Allmänna frågor om ID/DS.
MAN
Activa
Activa
Inlägg: 3736
Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm

Re: Kulskål som sitter där den sitter

Inlägg av MAN »

Jag använder induktionsvärmare , gassvets Och svordomar å då får jag loss det mesta ! :lol:
Allmänpraktiserande Citroën och Rolls Royce / Bentley Doktor

nyktercitropat
Activa
Activa
Inlägg: 4011
Blev medlem: 25 mar 2018, 16:11
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Holmsund

Re: Kulskål som sitter där den sitter

Inlägg av nyktercitropat »

Plus en bra slägghammare och en rundslipad huggmejsel.

Jag har också blivit inspirerad av jänkikanarna och beställt en sjuhelvetes luftmejsel med tillbehör. Tillbehören kom på två veckor men mejseln är fortfarande restad efter snart ett halvår...
31t3DfH8ANL._AC_SY580_.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4614
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Kulskål som sitter där den sitter

Inlägg av senmathal »

Jag råkade ut för exakt samma sak på min C5. Lösningen blev till slut att bygga på resterna av kulskålen med miggen. Dels hjälpte väl värmen till plus att jag fick något att nypa fast en svetstång i och vrida runt kulskålen så den lossnade. Värme löser det mesta men tyvärr har jag bara gasol och en induktionsvärmare. Induktionsvärmaren är suverän i många fall men med ibland kommer man inte åt med den. Och gasolen är lite för klen ibland.

Skärbrännaren har jag faktiskt använt i ett liknande sammanhang en gång för sådär 40 år sedan. Då skar jag loss stryppluggen i insuget på en Puch-cylinder. Den var ju känd för att inte gå att borra i. Jag lyckades skära bort den utan några skador på cylindern. Minns känslan då moppen plötsligt gick 60 knyck istället för 35 som innan.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

nyktercitropat
Activa
Activa
Inlägg: 4011
Blev medlem: 25 mar 2018, 16:11
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Holmsund

Re: Kulskål som sitter där den sitter

Inlägg av nyktercitropat »

Fast det gick utmärkt att borra i den enda svetspunkt som höll den på plats, om den inte släppte med ett par smällar genom en skruvmejsel man stoppat in via avgaskanalen - många gjorde det.
5 mm borr, gänga M6 och dit med en stoppskruv insmord i Araldite. Eller bara Araldite när man vinglat för mycket med Black & Deckern.

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4614
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Kulskål som sitter där den sitter

Inlägg av senmathal »

Jo jag minns att det fanns lite olika idéer om hur man skulle få bort pluggen. En del lyckades andra inte. Men vi var ju bara 15 åringar så kunskapen var väl begränsad. Min farbror hade bilverkstad där farsan jobbade så därför hade jag tillgång till gas.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17300
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Kulskål som sitter där den sitter

Inlägg av Göran W »

Hmmm... Pluggen var ju skapt med "getingmidja". Blev vinkelslip för att få bort den tvärgående svetssträngen och plastic padding för att täcka hålet. Snurrade och drog igenom pluggen för att hålla formen medan det torkade. Sedan gick den som hejsan med mjölkpaket som tillskuren toppackning.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4614
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Kulskål som sitter där den sitter

Inlägg av senmathal »

Hur kom du åt där med vinkelslipen utan att kapa sönder cylindern?

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17300
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Kulskål som sitter där den sitter

Inlägg av Göran W »

Kan inte minnas att det var något problem..... Det är ju över femtio år sedan så man kan ju ha förträngt vissa detaljer? Var i alla fall väldigt små kylflänsar på den fläktkylda cylindern. Sliten kapskiva på liten vinkelslip?
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Skriv svar

Återgå till "ID/DS - Allmänna frågor"