märkliga lampor

Inlägg angående ID/DS el och elektronik.
Skriv svar
arvide
Inlägg: 10
Blev medlem: 13 maj 2018, 19:15
Medlem i SCK?: Nej

märkliga lampor

Inlägg av arvide »

Hej, när jag tog en tur med min dspecial 72a upptäckte jag att bara ena bakljuset lyser samt att halvljuslampan på instrumentpanelen ej lyser. Dessutom så flimrar stopplampan och temperaturlampan när jag släpper gasen. Dom lyser mer när jag använder bromsen. Är det någon som kan tänkas veta vad detta beror på? Jag har kollat säkringarna och dom verkar ok. Kan det vara dålig jord kanske?

Med vänlig hälsning, Arvid

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6509
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Re: märkliga lampor

Inlägg av Lars H »

Det brukar bli oxid i säkringshållarna så vrid på säkringarna och se om et hjälper.
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

arvide
Inlägg: 10
Blev medlem: 13 maj 2018, 19:15
Medlem i SCK?: Nej

Re: märkliga lampor

Inlägg av arvide »

Ok, ska prova när jag kommer hem.

Jan Andersson
70 bar
70 bar
Inlägg: 940
Blev medlem: 14 nov 2002, 13:02
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Säffle, Värmland, Sweden

Re: märkliga lampor

Inlägg av Jan Andersson »

Skulle tippa på säkringen med gul markering. I så fall lyser inte p-ljuset fram heller.
Ljuset som flimrar är gissningsvis ett annat problem. Kanske en kabel till tempgivaren som skavts och får mer kontakt vid retardation när motorn rör sig.
JAAN

arvide
Inlägg: 10
Blev medlem: 13 maj 2018, 19:15
Medlem i SCK?: Nej

Re: märkliga lampor

Inlägg av arvide »

Jag har kollat alla säkringar nu och dom är ok och det kommer ström igenom. Den gula sladden leder ju sen in bakom instrumenteringen, så hur ska jag nu fortsätta felsöka? Vart sitter tempgivaren?
Jag är ny med Padda så jag uppskattar verkligen era svar.
/Arvid

Jan Andersson
70 bar
70 bar
Inlägg: 940
Blev medlem: 14 nov 2002, 13:02
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Säffle, Värmland, Sweden

Re: märkliga lampor

Inlägg av Jan Andersson »

Givaren till varningslampan sitter i topplocket på vänster sida. Mellan tredje och fjärde insugsporten om jag minns rätt.
Om du jordar kabeln som går till denna bör lampan lysa.
Kabeln med gul märkning går mycket riktigt in bakom instrumentpanelen där den grenar sig och matar indikeringslampan samt båda P-ljusen fram samt ena sidan bak. Fungerar någon av dessa?
JAAN

cx janne
Guru
Guru
Inlägg: 8315
Blev medlem: 16 dec 2008, 09:45
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Vartofta

Re: märkliga lampor

Inlägg av cx janne »

Vissa modeller har ju ruttna kablar mina var fullständigt ruttna så dom gjorde kontakt med varann.Fick byta hela elhärvan under instrumentpanelen och ut i motorrummet.
GS-77 Ds 20-h -70 cx d 1979 cx prestige-87 cx 2400 Break-84

arvide
Inlägg: 10
Blev medlem: 13 maj 2018, 19:15
Medlem i SCK?: Nej

Re: märkliga lampor

Inlägg av arvide »

Indikeringarna för hel och halvljus fungerar inte. Höger bakljus fungerar inte samt höger parkeringsljus fram och bak fungerar ej. Skyltbelysningen är också kass.

Jan Andersson
70 bar
70 bar
Inlägg: 940
Blev medlem: 14 nov 2002, 13:02
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Säffle, Värmland, Sweden

Re: märkliga lampor

Inlägg av Jan Andersson »

Alla de funktioner du nämner förutom indikeringslampan för helljus matas av samma säkring, den med gul markering om du har en dosa med sex säkringar på torpedväggen på vänster sida i motorrummet.
Är denna säkring hel och har kontakt på båda sidor i säkringshållaren måste avbrottet ligga bakom instumentbrädan där förbindelserna till de olika funktionerna grenas ut. Eftersom alla fallit bort bör felet finnas innan det grenar isär. Hade du inte redan kollat säkringsdosan hade jag sagt börja där. Nästa borde bli genomföringen in till kupén och att följa strömmen vidare. Instrumentbelysningen via reostaten ligger också på samma säkring för övrigt.
JAAN

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7389
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: märkliga lampor

Inlägg av soso »

arvide skrev:
08 maj 2022, 14:09
Indikeringarna för hel och halvljus fungerar inte. Höger bakljus fungerar inte samt höger parkeringsljus fram och bak fungerar ej. Skyltbelysningen är också kass.
Har du kollat jordpunkterna för bakljus och skyltlyktor?

Dra också ut instrumenthuset och kolla om du kan se tecken på att kabelhärvan som kommer upp från motorrummet har desintegrerat eller plasthöljena på de små kablarna smält.

arvide
Inlägg: 10
Blev medlem: 13 maj 2018, 19:15
Medlem i SCK?: Nej

Re: märkliga lampor

Inlägg av arvide »

Jag har kollat bakom instrumenteringen och kan inte se något fel, det är inga sladdar som smält eller så. Jag har också kollat jordpunkterna till lamporna bak och det jordas bra där. Jag provade häromdagen att dra en sladd från den baklampan som lyser till den som inte lyser och då fungerade allt som vanligt igen, skylltbelysningen fungerade och indikeringslamporna på instrumenteringen samt parkeringsljuset. Däremot fungerar inte instrumentbelysningen men det kanske är något annat fel med den.

Jan Andersson
70 bar
70 bar
Inlägg: 940
Blev medlem: 14 nov 2002, 13:02
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Säffle, Värmland, Sweden

Re: märkliga lampor

Inlägg av Jan Andersson »

Finns en logik i detta. När du kopplar ihop baklamporna matar du p-ljus fram och indikeringslampan ”bakvägen”. Felet måste ligga mellan säkringsdosan och greningen till p-ljus och indikeringslampan. Instrumentbelysningen går via en reostat som kan bli glapp.
JAAN

arvide
Inlägg: 10
Blev medlem: 13 maj 2018, 19:15
Medlem i SCK?: Nej

Re: märkliga lampor

Inlägg av arvide »

Hej igen, jag provade att koppla ihop sladdarna till reostaten för att se ifall instrumentbelysningen fungerade. Det gjorde den inte däremot släcktes indikeringslampan för halvljuset samt att belysningen i klockan slutade att lysa. Kanske kan detta ha något med det övriga felet att göra.

Jan Andersson
70 bar
70 bar
Inlägg: 940
Blev medlem: 14 nov 2002, 13:02
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Säffle, Värmland, Sweden

Re: märkliga lampor

Inlägg av Jan Andersson »

Hmm, du kopplar ihop baklamporna och då funkar alla parkeringsljusen indikeringslampan och ljuset i klockan. Sedan kortsluter du reostaten så instrumentbelysningen får full spänning och då slocknar ljuset i klockan. Är det rätt uppfattat? Och då lyser fortfarande alla parkeringsljus?
Och om du tar isär reostatkablarna tänds ljuset i klockan igen?
Det finns ett antal kontaktstycken till kabelstammen som går ner i vänster tröskel och vidare bakåt. Lite svåra att komma åt bakom panelen och under slangarna för ventilation och värme på vänster sida. Kan vara värda att kolla att de inte är oxiderade.
JAAN

Skriv svar

Återgå till "ID/DS - El"