Regulatorreturens förgrening.

Inlägg angående fjärdring, bromsar och styrning.
Användarvisningsbild
Gelgamesh
Activa
Activa
Inlägg: 3234
Blev medlem: 12 nov 2002, 01:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mjöbäck

Regulatorreturens förgrening.

Inlägg av Gelgamesh »

Dags att fixa den kassa regulatorreturen på V6.24:an (92).

Såg först ut som att slangen mellan tryckregulator och behållare var en ensam slang, men icke. Mellan torpeden och behållaren är det en förgrening. Jag vill gärna få bytt denna då den redan är skarvad och hård. Dessutom var det ganska troligt nära eldsvåda denna gång när slangen sprack.

Det är verkligen inte lätt att följa "stickspåret" men den avgrenade slangen sticker nedåt, och jag är ganska säker på att den smiter in i ett hölje ihop med övriga returer nedanför bromsventilen.

Någon som vet vad för retur som grenar ihop sig med regulatorreturen? Kan ev. hjälpa att följa bakifrån och slippa lossa allihop.

Alla erfarenheter mottages med tacksamhet. Känns som en god idé att inte göra något förhastat som resulterar i merjobb. Mekåtkomsten därikring på gamla Diravi-V6:or är ju helt i klass med bromsventilmeck på CX och hjärnkirurgi.

Lär behövas lite skojiga kopplingar också. Dimensionerna varierar. 10mm vid behållaren och 7-8mm mellan förgrening och regulator.

Lite av ett "moraliskt stöd"-inlägg så här mitt i pillandet. Så sjung ut bara. Har inte bestämt mig för hur omfattande jobb jag är sugen på att göra.
Bilar är alldeles för roligt för att ta på fullt allvar - Mikael Stierna

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Regulatorreturens förgrening.

Inlägg av soso »

Nu vet jag inte hur returerna går på PRV6:an men jag läste ett tips någon hade att köpa en sats med föregreningskopplingar för konstbevattning för att bygga en bläckfisk på CX. Kanske vore något sådant en idé? Biltema har sålt en sats med kopplingar i olika storlekar men den verkar nu ha utgått. Swedol har annars sådana t-kors eller förgreningar i olika storlekar på lösvikt.

Ett annat tips om du inte orkar bygga in dig på där förgreningen är (ovanligt att en regulatorretur delar returslang med något annat, är du säker?) är att plugga slangändan där med något och dra en ny slang från regulatorn till behållaren och skarva där. Då slipper du huvudvärk och kan dra den på bekvämast möjliga väg (om det nu finns någon sådan på en XM V6).

Användarvisningsbild
Gelgamesh
Activa
Activa
Inlägg: 3234
Blev medlem: 12 nov 2002, 01:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mjöbäck

Re: Regulatorreturens förgrening.

Inlägg av Gelgamesh »

Efter att grävt lite i dokumentationen så har bilar med Diravi & Hydractive, alltså alla Svensksålda V6 och V6.24v Serie 1 en förgrening av regulatorreturen som kommer från magnetventilen till hydractive (kom ihåg att Hydractive 1 bara har en magnetventil).

Ett stort tack till "Fam Björk" som har lagt ut manualen på https://fam-bjork.se/citroen/fagrell/XM ... anual.html

Besparade mig en massa sölande och knotande med att leta runt bland returerna nere på hjälpramen.

Alltså. För att byta regulatorreturen och undvika brandrisk vid LHM-läckage mot avgasrör, dra ny slang från magnetventilen till hemmagjort förgrening mot ny regulatorretur. Observera att du kommer träffa på blandade dimensioner på anslutningar, så jag gissar att en "kreativ" lösning krävs på förgreningen.

Observera också att jag bara svamlar teori nu. Har bara kletat runt med returen mellan tank och regulator. Men jag skall reka runt och försöka ta en bild för att kanske kunna bistå med en slags "how-to". Jag har tillgång till lyft, men den som inte har det kan säkert uppskatta att veta vart man kopplar på en egen slang på hårdhetsregulatorn/"hydractiveventilen".

Känns som att det kan vara en bra idé att sprida denna kunskap. Jag var garanterat inte långt från eldsvåda när regulatorreturen försökte tömma behållaren över främre avgsaröret.

Tittar man runt i manualen så ser man fler modeller med förgrening på regulatorreturen.
Bilar är alldeles för roligt för att ta på fullt allvar - Mikael Stierna

malare
20 bar
20 bar
Inlägg: 274
Blev medlem: 28 sep 2003, 10:03
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Gagnef
Kontakt:

Re: Regulatorreturens förgrening.

Inlägg av malare »

När jag hade en trasig returslang på min V6 (12v) så skarvade jag returslangen nära ett ställe där jag kunde binda fast slangen så att den inte vibrerar. Jag köpte slang från Stålnacke till CX (7 mm innerdiameter) och ett räfflat skarvrör från Swedol som jag fixerade med slangklämmor. Det var inga problem med att skarva, det var bara lite svårt att kränga på slangen på regulatorn. Det borde gå bra om man värmer slangen lite. Jag använde den gamla gummiförstärkningen runt slangen vid regulatorfästet och använde också strumpan som sitter utanpå slangen för att förstärka lite.
Det är främst i den nedre delen av slangen som den spricker eftersom den går i en böj och också blir varmast där, så att slangen blir torr och spröd.
Mvh. Per Målare

Användarvisningsbild
Gelgamesh
Activa
Activa
Inlägg: 3234
Blev medlem: 12 nov 2002, 01:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mjöbäck

Re: Regulatorreturens förgrening.

Inlägg av Gelgamesh »

Kort uppdatering.

Magnetventilen (sitter på hjälpramen ungefär under främre passagerarens fötter) har inga slangar. Två rör på höger och vänster sida samt ett ensamt rör på gaveln. Det är detta ensamma röret på gaveln som enl. manualen är returen. Min enda teori till varför man använt stålrör till denna retur är att skydda från avgasvärme. Jag gjorde inget mer idag utan uppdaterade bara tidigare fusklagnig på regulatordelen av returslangen. Klippte av nästan en halvmeter och flyttade fulskarven till under behållaren istf ovanför växellådan. Men även en halvmeter upp var slangen ganska hård.

När jag säger "hård" så är det faktiskt ganska lurigt. Även om den känns ganska flexibel och i.a.f. inte spricker som en torr kvist vid böjning så provböjde jag den avklippta biten rejält och den liksom känns "bra" till en viss gräns då den går av lite som halvmjuk choklad.

Vad som behöver bekräftas är att stålröret på magnetventilens gavel faktiskt ÄR retur och enbart går ihop med regulatorreturen. Manualerna har varit fel förut. Problemet är dock att det är ett ganska rejält virrvarr av rör där och i.a.f. på min bil rejält sörjigt. På lyft och efter massor med brääkleen och tryckluft så lyckades jag ändå inte se dragningen. Det är säkert inte omöjligt, men jag la inte mer energi då jag ville ha bilen av lyften. Så om någon vet säkert så vore det fint.

Det kan hända att jag väntar med att göra ett större meck tills vinteruppställningen. Förhoppningsvis är det fler som kikar på detta så vi kan hjälpas åt. Det är trots allt risk för eldsvåda det handlar om. Visst spelar det inte så stor roll med en returläcka baktill eller på sidorna fram. Men det som kan läcka mot avgas är ju illa. Och till sist: Båda kattarna var svarta av fastbränd olja.
Bilar är alldeles för roligt för att ta på fullt allvar - Mikael Stierna

Skriv svar

Återgå till "XM - Hydraulik"