Motorn går bra om oljepåfyllningslocket är av

C5 Serie I och II - Motor och drivning
DiscoDuckIV
Inlägg: 20
Blev medlem: 14 jul 2015, 11:53
Medlem i SCK?: Nej

Motorn går bra om oljepåfyllningslocket är av

Inlägg av DiscoDuckIV »

Hej

Har en Citroen C5 2,0 bensin årsmodell 2006.
Har betett sig dåligt med felkoder som indikerar att den går för fett.
Den står och hoppar i varvtal på tomgång och har dålig respons vid gas vid låga rpm.
Motoron går bra på högre varv, typ 70-110 km/h.
Tyckte att allt pekade på lambdasond som är sönder så jag bytte den utan skilland i resultat och med samma felkoder (P0170 och P0172).
Lyssnade och tittade lite i motorn när den går på tomgång och märkte att spjället som sitter i luftintaget står och jobbar fram och tillbaks i små rörelser vid tomgång (normalt?).

Så jag tog bort allt innan spjället (luftfilter mm.) men beteendet fortsatte.

Tog av oljelocket och simsalabim motorn går perfekt. Den suger in rejält med luft i oljepåfyllningslocket (vilket kanske är normalt), men som sagt den går bra om locket är av. Har googlat men sökningar ger bara resultat för motorer som går dåligt om man tar av locket, i mitt fall är det omvänt och jag har ingen aning vad det beror på.

Kan ju inte köra runt med öppet lock :).

Tacksam för ideer.

Mvh Fredrik

pigland
10 bar
10 bar
Inlägg: 137
Blev medlem: 07 mar 2003, 16:29
Medlem i SCK?: Nej

Re: Motorn går bra om oljepåfyllningslocket är av

Inlägg av pigland »

Det skal vel være litt trykk under lokket, men kan det likevel være noe feil med veivhusventilasjonen? Kjenner ikke C5 bensinmotorer godt og vet ikke hvordan det skal fungere her, men kan det være en utluftingsslange et sted som er tett?

Mvh Per
Kjører mest biler med LDS eller LHM, eller A-modeller

nyktercitropat
Activa
Activa
Inlägg: 4011
Blev medlem: 25 mar 2018, 16:11
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Holmsund

Re: Motorn går bra om oljepåfyllningslocket är av

Inlägg av nyktercitropat »

Det ska definitivt inte vara nåt övertryck i vevhuset. Aldrig någonsin.

Att spekulera om orsak till beteendet utan att ha i alla fall fuel trims och en upplevelse av basics som uppenbara läckage är omöjligt. Men det absolut första du ska göra är att sätta tillbaka original lambdasond och annat du har bytt i onödan, finns inget som är mer frustrerande än att leta fel med nya, defekta prylar monterade.

DiscoDuckIV
Inlägg: 20
Blev medlem: 14 jul 2015, 11:53
Medlem i SCK?: Nej

Re: Motorn går bra om oljepåfyllningslocket är av

Inlägg av DiscoDuckIV »

Hej
Som sagt den suger in rejält med luft i ventilkåpan när jag tog av oljepåfyllningslocket vilket fick motorn plötsligt att gå bra, så jag tolkar det som att i ventilkåpan är där ett rejält undertryck. Den gamla lambdasonden gick sönder vid demontering så det tåget har gått :).

När jag säger att motorn går bra så betyder det att den ligger på 1000 rpm konstant vid tomgång och svarar bra på gasen.

När jag skruvar tillbaks oljepåfyllningalocket så sjunker tomgången och den står och hoppar mellan ca 200-500 rpm + att gasresponsen är dålig.

Kan vevhuset vid tomgång ha ett större undertryck än insuget?

/Fredrik

nyktercitropat
Activa
Activa
Inlägg: 4011
Blev medlem: 25 mar 2018, 16:11
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Holmsund

Re: Motorn går bra om oljepåfyllningslocket är av

Inlägg av nyktercitropat »

DiscoDuckIV skrev:
14 nov 2022, 10:49
Kan vevhuset vid tomgång ha ett större undertryck än insuget?
Nej.

Användarvisningsbild
Habbe
Activa
Activa
Inlägg: 3521
Blev medlem: 01 sep 2014, 18:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Åstorp, Skåne

Re: Motorn går bra om oljepåfyllningslocket är av

Inlägg av Habbe »

DiscoDuckIV skrev:
13 nov 2022, 12:17
märkte att spjället som sitter i luftintaget står och jobbar fram och tillbaks i små rörelser vid tomgång (normalt?).
Har du någon uppfattning om hur mkt spjället stängs? Tänkte om det stängs till rejält verkar det som om motorn istället lyckas dra en hel del genom ventilationen i ventilkåpan...
(C5 SX Berline 1.6 HDi -06 bucklad i förtid) -> C5 RW Tourer 1.6 HDi (DV6C) -12
(C3 1.6 HDi -07 enda rep. var magnetk. AC) -> 2008 Crossover 1.6 HDi (DV6FD) -16
Har Diagbox 7.57-9.129 - FAP - Autel AP200 - 307 1.6i NFU (TU5JP4) -05

DiscoDuckIV
Inlägg: 20
Blev medlem: 14 jul 2015, 11:53
Medlem i SCK?: Nej

Re: Motorn går bra om oljepåfyllningslocket är av

Inlägg av DiscoDuckIV »

Hej

När oljepåfyllningslocket är av så kan jag inte se att spjället är öppet.

När jag skruvar på locket så börjar spjället "jucka" fram och tillbaks mellan stängt och ca 2 mm öppning.

Hittade denna bild på nätet, slangen från ventilkåpan (gul) går in precis bakom spjället på min motor.

Vad jag inte förstår med denna bild är skillanden mellan blå och gul "slang". På bilden så tolkar jag som att vevhusgaser kan gå upp i ventilkåpan, om ja vad är isåfall den blåa slangens uppgift?
pcv2.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Motorn går bra om oljepåfyllningslocket är av

Inlägg av Triad »

DiscoDuckIV skrev:
14 nov 2022, 10:49
Hej
Som sagt den suger in rejält med luft i ventilkåpan när jag tog av oljepåfyllningslocket vilket fick motorn plötsligt att gå bra, så jag tolkar det som att i ventilkåpan är där ett rejält undertryck. Den gamla lambdasonden gick sönder vid demontering så det tåget har gått :).

När jag säger att motorn går bra så betyder det att den ligger på 1000 rpm konstant vid tomgång och svarar bra på gasen.

När jag skruvar tillbaks oljepåfyllningalocket så sjunker tomgången och den står och hoppar mellan ca 200-500 rpm + att gasresponsen är dålig.

Kan vevhuset vid tomgång ha ett större undertryck än insuget?

/Fredrik
Detta symptom är exakt likadant som när backventilen i vevhusfällan haverar i Volvos 2.5ft motorer. Däremot brukar det också bli att motorn sjunger som en vacker visselpipa.

nyktercitropat
Activa
Activa
Inlägg: 4011
Blev medlem: 25 mar 2018, 16:11
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Holmsund

Re: Motorn går bra om oljepåfyllningslocket är av

Inlägg av nyktercitropat »

Nu är det här ingen turbomotor, så...

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Motorn går bra om oljepåfyllningslocket är av

Inlägg av Triad »

nyktercitropat skrev:
14 nov 2022, 12:51
Nu är det här ingen turbomotor, så...
Det har du helt rätt i :oops:

KajS
10 bar
10 bar
Inlägg: 196
Blev medlem: 09 mar 2020, 10:44
Medlem i SCK?: Nej

Re: Motorn går bra om oljepåfyllningslocket är av

Inlägg av KajS »

Kan det vara problem med insugskamaxeln? Hoppat någon kugge eller fel monterad rem?
Jag köpte för något år sedan en V6 med misständningsproblem och den visade också felkoder för fet blandning. Här hann jag också byta lambda sonder (2 av 4) innan jag efter veckor av felsökning hittade att insugets kamaxelremskiva satt lös och låspinnen som ska fixera kamaxeln i remskivan hade söndrat både kamaxel och remskiva. Då kunde insugskamaxeln vrida sig nästan 10 grader för sen. Motorn fick inte tillräckligt med luft pga den sena ventiltiden och det blev "fet blandning" och misständningar. Eftersom det var en V6 så fungerade ju fortfarande ena cylinderbanken normalt, men motorn gick inget vidare. Ojämn tomgång och dåligt drag på låga varv, delvis pga att VVT också var satt ur funktion.

Användarvisningsbild
Gelgamesh
Activa
Activa
Inlägg: 3235
Blev medlem: 12 nov 2002, 01:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mjöbäck

Re: Motorn går bra om oljepåfyllningslocket är av

Inlägg av Gelgamesh »

Använder den aktuella motorn luftmängd/luftmassemätare eller MAP-sensor? Tänkte bara att frågan kanske uppkommer om vakuumläckaget som blir med avtaget oljelock.

MAP-sensor: Vakuumläckage påverkar INTE blandningen.
Luftmängd eller luftmassemätare: Vakuumläckage PÅVERKAR blandningen.
Bilar är alldeles för roligt för att ta på fullt allvar - Mikael Stierna

DiscoDuckIV
Inlägg: 20
Blev medlem: 14 jul 2015, 11:53
Medlem i SCK?: Nej

Re: Motorn går bra om oljepåfyllningslocket är av

Inlägg av DiscoDuckIV »

Gelgamesh skrev:
15 nov 2022, 19:44
Använder den aktuella motorn luftmängd/luftmassemätare eller MAP-sensor? Tänkte bara att frågan kanske uppkommer om vakuumläckaget som blir med avtaget oljelock.

MAP-sensor: Vakuumläckage påverkar INTE blandningen.
Luftmängd eller luftmassemätare: Vakuumläckage PÅVERKAR blandningen.
Hej

Ingen luftmassemätare dock har den MAP-sensor.

DiscoDuckIV
Inlägg: 20
Blev medlem: 14 jul 2015, 11:53
Medlem i SCK?: Nej

Re: Motorn går bra om oljepåfyllningslocket är av

Inlägg av DiscoDuckIV »

KajS skrev:
15 nov 2022, 18:05
Kan det vara problem med insugskamaxeln? Hoppat någon kugge eller fel monterad rem?
Jag köpte för något år sedan en V6 med misständningsproblem och den visade också felkoder för fet blandning. Här hann jag också byta lambda sonder (2 av 4) innan jag efter veckor av felsökning hittade att insugets kamaxelremskiva satt lös och låspinnen som ska fixera kamaxeln i remskivan hade söndrat både kamaxel och remskiva. Då kunde insugskamaxeln vrida sig nästan 10 grader för sen. Motorn fick inte tillräckligt med luft pga den sena ventiltiden och det blev "fet blandning" och misständningar. Eftersom det var en V6 så fungerade ju fortfarande ena cylinderbanken normalt, men motorn gick inget vidare. Ojämn tomgång och dåligt drag på låga varv, delvis pga att VVT också var satt ur funktion.
Skulle den inte gå dåligt på högre varv också om den hoppat?

Användarvisningsbild
Gelgamesh
Activa
Activa
Inlägg: 3235
Blev medlem: 12 nov 2002, 01:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mjöbäck

Re: Motorn går bra om oljepåfyllningslocket är av

Inlägg av Gelgamesh »

DiscoDuckIV skrev:
16 nov 2022, 10:26
Gelgamesh skrev:
15 nov 2022, 19:44
Använder den aktuella motorn luftmängd/luftmassemätare eller MAP-sensor? Tänkte bara att frågan kanske uppkommer om vakuumläckaget som blir med avtaget oljelock.

MAP-sensor: Vakuumläckage påverkar INTE blandningen.
Luftmängd eller luftmassemätare: Vakuumläckage PÅVERKAR blandningen.
Hej

Ingen luftmassemätare dock har den MAP-sensor.
Ok. Då kommer alltså vakuumläckage enbart orsaka ev. högre tomgång och inte någon påverkan av blandningen. Insprutningen tolkar BARA vakuumläckage som att någon tryckt på gaspedalen och öppnat spjället.

-Dock... Man får väl anta att bilen i fråga har elektriskt gasreglage. Kanske får den spatt om bilen via läckage får "gas" utan att spjället varit inblandat? T.ex. en XM med mekaniskt spjäll kommer bara ha för hög tomgång om du introducerar vakuumläckage. Trottelgivaren TROR jag inte är smart nog att blanda sig i där. Med E-gas har jag dock ingen aning.

Hela min tanke med att nämna skillnaden på MAP och LMM var bara för att lyfta frågan. Man ser ofta hur vakuumläckage blir en onödigt stor fråga på bilar där det inte spelar så stor roll för felsökningen.

Eller för att parafrasera polaren som trimmar racebilar på ganska hög nivå, och som lärde mig:

"Glöm vakuumet kompis, din bil har bara MAP-sensor. Jag mappar gladeligen en svindyr racermotor som har sådant tvärdrag så tomgången är 4500RPM."
Bilar är alldeles för roligt för att ta på fullt allvar - Mikael Stierna

Skriv svar

Återgå till "C5 I/II - Motor och drivning"