Fjädrar i tändfördelarhuset

Inlägg angående ID/DS el och elektronik.
Xet
20 bar
20 bar
Inlägg: 318
Blev medlem: 20 okt 2003, 20:12
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Lund

Fjädrar i tändfördelarhuset

Inlägg av Xet »

Hej, jag har plockat isär tändfördelaren på min DS21 från -67 för lite rengöring. Några saker som förbryllar är att de två fjädrarna vid vikterna inte var lika stora och dessutom har jag ett spel utan fjäderbelastning. Ska det verkligen vara så? Min tolkning är att detta kan vara orsaken till att min gudinna rycker lite vid motorbroms. Kan det vara så?
:ds

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Fjädrar i tändfördelarhuset

Inlägg av Triad »

Det ska vara så.

Xet
20 bar
20 bar
Inlägg: 318
Blev medlem: 20 okt 2003, 20:12
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Lund

Re: Fjädrar i tändfördelarhuset

Inlägg av Xet »

Tack, Triad. Det känns ändå konstigt att det inte är någon fjäderbelastning alls under halva "slaglängden" för centrifugalvikterna men det är väl det som visas i den grafiska visningen av tändfördelarens funktion i litteraturen. Undrar varför det är två olika fjädrar :roll: Hade man inga som passade med rätt fjäderkonstant :?:
:ds

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Fjädrar i tändfördelarhuset

Inlägg av Triad »

Nu är det några år sen jag hade en fördelare uppe i testern och bladen framme.
Men nog är det så att kurvan inte är helt plan, utan har en ökning utöver den vanliga förskjutningen?

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4618
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Fjädrar i tändfördelarhuset

Inlägg av senmathal »

Satt och försökte minnas anledningen till det olika dimensionerna på fjädrarna men kom väl inte helt fram till hur det var. Vet inte om det som står i den här tråden nedan stämmer men det verkar väl vara en rimlig förklaring.

https://forum.mustangclubsweden.org/top ... 6rdelaren/

Jag jobbade några år som bilmekaniker när nästan alla bilar hade mekanisk fördelar och det var inte ovanligt att man fick spänna fjädrarna lite. Och jag har för mig att i alla fall den tunnare fjädern skulle vara spänd så det inte var något dödläge i fördelaren. Jag vet inte vad det dödläget skulle fylla för funktion. Det kommer ju ändå vikterna att spänna ut redan på startmotorvarv.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Xet
20 bar
20 bar
Inlägg: 318
Blev medlem: 20 okt 2003, 20:12
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Lund

Re: Fjädrar i tändfördelarhuset

Inlägg av Xet »

Jag tror att du har helt rätt, senmathal. Man ska nog spänna upp den tunna fjädern så att det inte är något glapp. Jag ska testa detta men det blir framåt våren när gudinnan ska rulla igen.
Jag googlade lite och hittade en mycket intressant artikel där man identifierat rätt fördelare till aktuell bil och sen gjort en ordentlig översyn av fördelaren. Detta gällde en DS -68 så det är samma som för mig men kan appliceras på alla bilar.
:ds

http://ds-restoration.blogspot.com/2019 ... -down.html

nyktercitropat
Activa
Activa
Inlägg: 4011
Blev medlem: 25 mar 2018, 16:11
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Holmsund

Re: Fjädrar i tändfördelarhuset

Inlägg av nyktercitropat »

Slacket gör bara att den fjädern aktiveras senare. Upp till det varvtalet har man en brantare kurva styrd av fjäder 1, när vikterna når fjäder 2 flackar kurvan av pga den ökade sammanlagda fjäderkraften.

Standardförfarande när man av start- och/eller utsläppsskäl vill ha lägre förställning upp till tomgångsvarv men ändå tillräcklig respons när man gasar på.

nyktercitropat
Activa
Activa
Inlägg: 4011
Blev medlem: 25 mar 2018, 16:11
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Holmsund

Re: Fjädrar i tändfördelarhuset

Inlägg av nyktercitropat »

Xet skrev:
14 nov 2022, 13:30
dessutom har jag ett spel utan fjäderbelastning. Ska det verkligen vara så?
Nej.
Min tolkning är att detta kan vara orsaken till att min gudinna rycker lite vid motorbroms. Kan det vara så?

Nja... Ja och nej. Ifall glappet medför att din tomgångsförställning ökar utanför kurvan (eller ännu värre varierar) och förställningen därefter, pga justering vid tomgångsvarv, ligger under den tänkta kurvan så kan du få ryckningar. Ligger du under redan vid tomgångsvarv, så att du måste kompensera med ökad spjällöppning och därmed ökad öppning av övergångskanalen, så får du garanterat ryckningar.

Det senare kan ju också uppstå ifall ventilerna står tajt och/eller du ställt tomgången för högt.

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4618
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Fjädrar i tändfördelarhuset

Inlägg av senmathal »

Det finns handböcker att ladda hem på Citroenklubbens hemsida där jag tror att kurvorna för tändförställningen finns för oilka fördelare. Sedan finns det ju en här på akuten som ibland har erbjudit sig att justera fördelaren i sin fördelatestare. Vet inte om han har lagt ner verksamheten eller :lol:

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Fjädrar i tändfördelarhuset

Inlägg av Triad »

senmathal skrev:
16 nov 2022, 18:43
Det finns handböcker att ladda hem på Citroenklubbens hemsida där jag tror att kurvorna för tändförställningen finns för oilka fördelare. Sedan finns det ju en här på akuten som ibland har erbjudit sig att justera fördelaren i sin fördelatestare. Vet inte om han har lagt ner verksamheten eller :lol:

/Mats
Inte lönt att starta verksamhet för fördelajustering. Det är lättare att sälja sand i Sahara..

Men visst, testaren har jag kvar. Nu är det dock liiiite för kallt för att testa fördelare.

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4618
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Fjädrar i tändfördelarhuset

Inlägg av senmathal »

Många som har problem sätter ju in elektroniska fördelar typ 123 Ignition istället för fixa den gamla. Vilket jag också var på väg att göra. Men efter att ha bytt brytare och kondensator samt lagt lite tid på att justera in tändningen som den ska stå så går min motor väldigt fint med originalfördelaren. Då känns det roligare med den och mer original.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Xet
20 bar
20 bar
Inlägg: 318
Blev medlem: 20 okt 2003, 20:12
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Lund

Re: Fjädrar i tändfördelarhuset

Inlägg av Xet »

Jag gillar också original :)
:ds

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Fjädrar i tändfördelarhuset

Inlägg av soso »

Original fungerar så länge man kör omkring med en påse slitdelar i handskfacket. Särskilt kondensatorerna verkar hålla väldigt ojämn kvalitet på de som produceras för fördelarna idag.

astro
Activa
Activa
Inlägg: 3873
Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kimstad, östergötland för tjyven

Re: Fjädrar i tändfördelarhuset

Inlägg av astro »

Testa att minska på CO- halten på förgasaren. Sen kan det vara så att förgasaren drar in tjuvluft genom tex spjällaxeln- båda kan orsaka det du beskriver. Fel blandning med högt vacuum.

tjipp, astro

Xet
20 bar
20 bar
Inlägg: 318
Blev medlem: 20 okt 2003, 20:12
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Lund

Re: Fjädrar i tändfördelarhuset

Inlägg av Xet »

Spjällaxlarna skulle också kunna vara orsaken. Inget tydligt glapp vad jag kommer ihåg och olika förgasare före och efter min motorrenovering, men ska kolla upp detta mer noggrant. Finns det något bra sätt att kolla glappen med förgasaren på plats, t ex någon tillfällig tätning (olja e dyl)?
:ds

Skriv svar

Återgå till "ID/DS - El"