Värmeproblem

Allmänna frågor om C5 Serie I och II.
Användarvisningsbild
jawajawa
20 bar
20 bar
Inlägg: 302
Blev medlem: 27 nov 2003, 23:03
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Märsta

Re: Värmeproblem

Inlägg av jawajawa »

Ojojoj, servicevänligt är inget som de sätter så högt upp..
Alltså koppla bort, och isolera, PLUS-matningen, vika undan den och alla andra hundra kablar, och sen.. konstruktionen är inte helt uppenbar för mig.. vart lyftet man, vad vågar man sticka ner, man har cirka 2 - 3 mm springa.. Och detta för att kolla en säkring?
DSCN4429_1280x960.JPG
Anders
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Citroën C5 Tourer 2.0, 2002

Användarvisningsbild
Rover_Micke
Activa
Activa
Inlägg: 5208
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Värmeproblem

Inlägg av Rover_Micke »

Bort med minuspolen och M8 muttern (efter att datorerna somnat)
ta en radiomejsel och peta undan clipsen, en markerad och jag tror det är två i övre kanten. Sen är det bara att lyfta ur BSM.

tar typ 30sek efter att man tagit bort batteripolen
vart är resten av 333.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes :K :K C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd :twisted: , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793

Användarvisningsbild
jawajawa
20 bar
20 bar
Inlägg: 302
Blev medlem: 27 nov 2003, 23:03
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Märsta

Re: Värmeproblem

Inlägg av jawajawa »

dET VAR LITE TJURIGARE ÄN SÅ. aLLA STELA KABLAR STRETADE EMOT, DET GICK INTE ATT LYFTA NÅGOT UTAN ATT DEMONTERA ALLA KABELKONTAKTER..
Ojdå, jag använde visst stora bokstäver.. sorry.
Inga säkringar är trasiga i alla fall.
Bra att veta.
Så bara att plocka ihop allt och installera en ny fläkt?
20230520_185711_830x960.jpg
Jag skulle gärna vilja veta att den verkligen är trasig, och att det inte är någon givare..

Anders
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Citroën C5 Tourer 2.0, 2002

Stefan Y
70 bar
70 bar
Inlägg: 938
Blev medlem: 26 sep 2005, 04:04
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örebro

Re: Värmeproblem

Inlägg av Stefan Y »

Hej!
Om du inte har Lexia och kan provköra fläkten där kanske du skulle pröva att tvångs köra fläkten med hjälp av kablar från batteriet? Då vet du om den är hel eller trasig. Det är väl inte jätte ovanligt att fläkten torskar på en gammal bil.

//Stefan
Xantia 2.0 i16V-00 (såld 2012), Xantia V6 Exclusive-00 (såld 2017), C5 2.0 i16V-05 (såld 2019), C5 V6 Exclusivé-05

Användarvisningsbild
jawajawa
20 bar
20 bar
Inlägg: 302
Blev medlem: 27 nov 2003, 23:03
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Märsta

Re: Värmeproblem

Inlägg av jawajawa »

Jag upptäckte att kabelskorna i fläktens kontakt är av en icke standard-storlek, de är bredare ..och sitter nersänkta.. så jag kom inte på nåt säkert sätt att testa fläkten.. Jag skall leta vidare i morgon..

Tack för alla bollplank!!

Anders
Citroën C5 Tourer 2.0, 2002

Bjervus
20 bar
20 bar
Inlägg: 315
Blev medlem: 13 okt 2019, 11:40
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Värmeproblem

Inlägg av Bjervus »

jawajawa skrev:
20 maj 2023, 21:03
Jag upptäckte att kabelskorna i fläktens kontakt är av en icke standard-storlek, de är bredare ..och sitter nersänkta.. så jag kom inte på nåt säkert sätt att testa fläkten.. Jag skall leta vidare i morgon..

Tack för alla bollplank!!

Anders
Sätt dit några krokodil klämmor så har det löst sig på några sekunder.
Jag är den jag blev, när jag inte blev som jag skulle.
Nuvarande bil: C5 2.0 CDI RHRH Tillverkad -07Nov27.

Attila
Inlägg: 34
Blev medlem: 08 nov 2014, 12:12
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Altersbruk, Piteå

Re: Värmeproblem

Inlägg av Attila »

Jag råkade ut för att min fläkt lade av en stekhet sommardag i stadstrafik :( till slut bytte jag fläkt, jag fick bara tag på en fläkt utan varvtalsreglering, detta hände förstås utomlands. Den fläkten höll sedan i ett par år, sedan dog den också. Jag monterade dit Biltemas större elfläkt då och den fungerar fortfarande. Utan vartalsreglering, men värme och allt går som det ska, och AC:n kyler bra. Nackdelen är förstås att fläkten går på fullvarv hela tiden när tändningen är på, men det kan jag leva med...

Användarvisningsbild
jawajawa
20 bar
20 bar
Inlägg: 302
Blev medlem: 27 nov 2003, 23:03
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Märsta

Re: Värmeproblem

Inlägg av jawajawa »

Statusuppdatering..
Inga säkringar är trasiga, varken stora eller små.
Jag har bytt båda Förmotstånden, Ingen effekt, fläkten reagerar inte.
Jag har nu fått hem en fläkt, efter att i två veckor fått slåss med POSTNORD om att leverera den hem till mig, som det skulle gjort från början. Hela tiden skickades det till ett ombud 15 km bortåt, plus ett varv till en sorteringscentral, sedan tillbaka till ombudet.. Femte gången lyckade de, efter två veckors strul.
Nya fläkten passar perfekt, MEN, fläktens kabel är för kort. Det saknas 25 - 30 cm. Jag skulle kunna kapa kabeln på den gamla fläkten, men kan inte hitta några kabelskor till de 8 mm breda flatstift som sitter i kontaktstycket. Klipper jag av kabeln blir jag av med garantin.. jag vill helst skarva den utan att klippa. Är detta en storlek på flatstift som är vanlig? ÄR det någon standard för just fläktar? På nätet har jag hittat 9,5 mm kabelskor, som a kanske kan funka...
Några tips?
20230607_134735_720x960.jpg
20230607_134717_1280x960.jpg
För övrigt kan jag inte få liv i varesig den nya eller den gamla med ett par direkta kablar från batteriet.. men jag har kanske fel slags krokodilklämmor..

Vart går jag vidare om det visar sig att fläkten fortfarande inte vill blåsa?
Men först kabelskor..

Anders
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Citroën C5 Tourer 2.0, 2002

Användarvisningsbild
jawajawa
20 bar
20 bar
Inlägg: 302
Blev medlem: 27 nov 2003, 23:03
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Märsta

Re: Värmeproblem

Inlägg av jawajawa »

"Vanligaste felen på C5 I för detta:
1: Fläktmotstånden för hög och lågfart har ärgat sönder eller öppen krets
2: smält kontakt eller ärg i kontakter/relä till ovan.
3:trasig eller kärvande kylfläkt (som kan ha orsakat fel på ovan)."

Vart sitter reläet/ reläerna till motstånden..? Sitter de i säkringsboxen jag nyss hade öppen?
Med motstånd och ny fläkt funkar det ändå inte. Alla säkringar är mätta och funna hela.

Vi går mot en varm sommar, jag vill gärna ha en fungerande kylarfläkt..

Anders
Citroën C5 Tourer 2.0, 2002

Användarvisningsbild
Rover_Micke
Activa
Activa
Inlägg: 5208
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Värmeproblem

Inlägg av Rover_Micke »

Reläerna sitter i den avlånga "lådan" till höger om fläkten.
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes :K :K C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd :twisted: , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793

Användarvisningsbild
jawajawa
20 bar
20 bar
Inlägg: 302
Blev medlem: 27 nov 2003, 23:03
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Märsta

Re: Värmeproblem

Inlägg av jawajawa »

Tackar!
Jag har lirkat lite på locket till den lådan, men ville inte öppna helt, det verkade bara vara ett virrvarr av kablar där..
Jag skall ta en titt.

AHA! dÄR ÄR DE.
Efter en seg kamp fick jag lirkat ut det nedre reläet, på 45A, som jag misstänker är huvudreläet. Det tränger ut ärg från reläet, så det mår nog inte så bra.. 03653 är beteckningen. Det finns att köpa..
Men de två andra reläerna, jag förstår inte ens hur man får ut dem..? Jag kan lossa kontakterna, men själva reläerna, de gröna kuberna antar jag, hur får man ut dem? Jag vill inte gå till våld, det måste finnas ett enkelt sätt.. för mig inte uppenbart.. Jag kan inte dra ut dem som jag kunde med det nedre.
Jag menar att det är smart att byta alla tre reläerna, när jag ändå har grävt fram dem..
Vad har de för beteckning?
FLÄKTRELÄER.JPG


Anders
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Citroën C5 Tourer 2.0, 2002

Användarvisningsbild
jawajawa
20 bar
20 bar
Inlägg: 302
Blev medlem: 27 nov 2003, 23:03
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Märsta

Re: Värmeproblem

Inlägg av jawajawa »

OK, nu har jag fått ut alla tre reläerna. Nu skall man bara hitta ersättningsreläer.. Hittills har jag bara hittat begagnade reläer på en traderaliknande site i Polen.. , och en liknande, dock med nya, i Ukraina.. På amerikanska Ebay kostrar de 200+
Finns de någonstans i Sverige, nya?

Jag har skrivit till Autofrance..

Anders
Citroën C5 Tourer 2.0, 2002

Bjervus
20 bar
20 bar
Inlägg: 315
Blev medlem: 13 okt 2019, 11:40
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Värmeproblem

Inlägg av Bjervus »

jawajawa skrev:
10 jun 2023, 20:55
OK, nu har jag fått ut alla tre reläerna. Nu skall man bara hitta ersättningsreläer.. Hittills har jag bara hittat begagnade reläer på en traderaliknande site i Polen.. , och en liknande, dock med nya, i Ukraina.. På amerikanska Ebay kostrar de 200+
Finns de någonstans i Sverige, nya?

Jag har skrivit till Autofrance..

Anders
Jag ska kolla om jag hittar de jag tog loss ifrån en jag hade.
Jag är den jag blev, när jag inte blev som jag skulle.
Nuvarande bil: C5 2.0 CDI RHRH Tillverkad -07Nov27.

Bjervus
20 bar
20 bar
Inlägg: 315
Blev medlem: 13 okt 2019, 11:40
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Värmeproblem

Inlägg av Bjervus »

Jag är den jag blev, när jag inte blev som jag skulle.
Nuvarande bil: C5 2.0 CDI RHRH Tillverkad -07Nov27.

Användarvisningsbild
Rover_Micke
Activa
Activa
Inlägg: 5208
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Värmeproblem

Inlägg av Rover_Micke »

Citroën ÅF kunde beställa senast jag köpte dem.
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes :K :K C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd :twisted: , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793

Skriv svar

Återgå till "C5 I/II - Allmänna frågor"