Internläckage Hydractive - magnetventilen
- soso
- Guru
- Inlägg: 7388
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Internläckage Hydractive - magnetventilen
Jag upptäckte på den nyinförskaffade Break TCT -98 som jag håller på att gå igenom för min brors räkning att tillslagen från tryckregulatorn var bara 7s mellan varandra.
Provtryckte huvudacken med förhoppning att den skulle vara dålig men nej, 62 bar exakt höll den.
Började ta loss returslangar vid behållaren. Den längst till vänster i körriktningen formligen rann det ur. Då jag hade i minnet att främre magnetventilen var kopplad till den så tog jag bort säkringen till Hydractive och förstås ökade tillslagsfrekvensen till över minuten efter det.
Jag dubbelkollade att jag kollat på rätt retur genom att koppla en slang direkt på magnetventilens retur för att se flödet vid källan och tog isär den för rengöring.
Resultatet efter rengöring blev 14s mellan tillslag istället för 7s. Det rinner dock fortfarande ur slangen längst till vänster.
Min fundering nu för det första är vad som egentligen orsakar internläckaget? Olika källor säger smuts vid nålens anläggning etc. medan andra pratar om o-ringarna som blir dåliga med tiden. Vad är det som gäller egentligen? Någon smuts var det knappast tal om.
Fundering två är om någon har ett returschema där man ser vad som kommer i respektive slang vid LHM-behållaren? Går returerna från främre och bakre magnetventilen ihop i samma slang eller kommer flödena i olika slangar vid behållaren? Jag glömde att se om flödet minskade direkt från källan på den ventil jag plockade isär.
Provtryckte huvudacken med förhoppning att den skulle vara dålig men nej, 62 bar exakt höll den.
Började ta loss returslangar vid behållaren. Den längst till vänster i körriktningen formligen rann det ur. Då jag hade i minnet att främre magnetventilen var kopplad till den så tog jag bort säkringen till Hydractive och förstås ökade tillslagsfrekvensen till över minuten efter det.
Jag dubbelkollade att jag kollat på rätt retur genom att koppla en slang direkt på magnetventilens retur för att se flödet vid källan och tog isär den för rengöring.
Resultatet efter rengöring blev 14s mellan tillslag istället för 7s. Det rinner dock fortfarande ur slangen längst till vänster.
Min fundering nu för det första är vad som egentligen orsakar internläckaget? Olika källor säger smuts vid nålens anläggning etc. medan andra pratar om o-ringarna som blir dåliga med tiden. Vad är det som gäller egentligen? Någon smuts var det knappast tal om.
Fundering två är om någon har ett returschema där man ser vad som kommer i respektive slang vid LHM-behållaren? Går returerna från främre och bakre magnetventilen ihop i samma slang eller kommer flödena i olika slangar vid behållaren? Jag glömde att se om flödet minskade direkt från källan på den ventil jag plockade isär.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av soso den 11 okt 2023, 23:47, redigerad totalt 3 gång.
- soso
- Guru
- Inlägg: 7388
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Internläckage Hydractive - magnetventilen
Kan tillägga att funktionen totalt blev lite bättre efter rengöring. Mindre skutt när man stänger av motorn etc. Bilen hamnar i mjukläge som den ska och klockorna är provtryckta och håller föreskrivet tryck. Men något är ändå inte i ordning med ett sådant internläckage.
- Rover_Micke
- Activa
- Inlägg: 5207
- Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Luleå
Re: Internläckage Hydractive - magnetventilen
Hej
jag skickar lite bilder på FB
MVH
jag skickar lite bilder på FB
MVH
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793
- tronde
- 70 bar
- Inlägg: 1411
- Blev medlem: 11 nov 2002, 23:31
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Norway
Re: Internläckage Hydractive - magnetventilen
Trond kjører 1996 XM TCT Break
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no
- tronde
- 70 bar
- Inlägg: 1411
- Blev medlem: 11 nov 2002, 23:31
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Norway
Re: Internläckage Hydractive - magnetventilen
Trond kjører 1996 XM TCT Break
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no
- soso
- Guru
- Inlägg: 7388
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Internläckage Hydractive - magnetventilen
Tack för svar.
Intressant med verkstadsmeddelandet från Citroën. Det har jag inte sett förr. Men du menar alltså att det _aldrig_ är o-ringarna som ger internläckage?
Vet inte om jag fattar vad som åsyftas. Kanske jag som misstolkar det norska uttrycket. Såg då inget grönt men ska ta isär igen och kika.Kutt av et par-tre tiendeler av den grønne skyttelen i den enden som er nærmest utløpet til retur. Dette må gjøres slik at skyttelen ikke drar skjevt etterpå, så vær nøyaktig.
Intressant med verkstadsmeddelandet från Citroën. Det har jag inte sett förr. Men du menar alltså att det _aldrig_ är o-ringarna som ger internläckage?
- tronde
- 70 bar
- Inlägg: 1411
- Blev medlem: 11 nov 2002, 23:31
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Norway
Re: Internläckage Hydractive - magnetventilen
Det jeg skriver om grønn farge er det som er merket med grønn farge på tegningen min. Den som er merket med grønn farge er et par tiendeler for lang.soso skrev: ↑12 okt 2023, 16:31Tack för svar.
Vet inte om jag fattar vad som åsyftas. Kanske jag som misstolkar det norska uttrycket. Såg då inget grönt men ska ta isär igen och kika.Kutt av et par-tre tiendeler av den grønne skyttelen i den enden som er nærmest utløpet til retur. Dette må gjøres slik at skyttelen ikke drar skjevt etterpå, så vær nøyaktig.
Intressant med verkstadsmeddelandet från Citroën. Det har jag inte sett förr. Men du menar alltså att det _aldrig_ är o-ringarna som ger internläckage?
Det finnes en annen servicemelding (finner den ikke nå) som sier at o-ringer også kan gi lekkasje.
Du ser på bildene mine at ventilsetet er skadet. Det skal ikke mye skade til før olje under høyt trykk spruter ut.
Trond kjører 1996 XM TCT Break
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no
- tronde
- 70 bar
- Inlägg: 1411
- Blev medlem: 11 nov 2002, 23:31
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Norway
Re: Internläckage Hydractive - magnetventilen
Den som er grønn er for lang.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Trond kjører 1996 XM TCT Break
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no
- soso
- Guru
- Inlägg: 7388
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Internläckage Hydractive - magnetventilen
Ahh, då är jag med! På min såg det dock ut som det var nött just där den andra delen gått mot den "gröna".
Kanske får jaga rätt på passande o-ringar också när jag liks ska demontera den igen.
Kanske får jaga rätt på passande o-ringar också när jag liks ska demontera den igen.
- tronde
- 70 bar
- Inlägg: 1411
- Blev medlem: 11 nov 2002, 23:31
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Norway
Re: Internläckage Hydractive - magnetventilen
Du ser det best når du holder alle delene i handen. Den som er farget grønn, er den delen som elektromagneten flytter når det er strøm på ventilen. Det er også to fjærer som er viktige for funksjonen.
Trond kjører 1996 XM TCT Break
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no
- soso
- Guru
- Inlägg: 7388
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Internläckage Hydractive - magnetventilen
Den gröna ska ju dras åt höger i mjukt läge. Nålen med den lilla fjädern pressas mot sätet och utloppet stängs. Om jag tänker rätt borde väl en avkapning av längden på den grönmarkerade minska anläggningen mot sätet för nålen snarare än att förbättra den? Men jag kanske tänker konstigt? Och när du säger kapa några tiondelar, menar du av längden då?
- tronde
- 70 bar
- Inlägg: 1411
- Blev medlem: 11 nov 2002, 23:31
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Norway
Re: Internläckage Hydractive - magnetventilen
Når det begynner å legge seg skitt isystemet, vil ikke nålen presses langt nok inn i ventilsetet fordi det ligger skitt der hvor jeg har markert at det er for liten klaring i forrige innlegg.
Spissen på nålen er hardere enn ventilsetet, og det ser ut som om nålen begynner å vibrere og ete seg inn i ventilsetet så det blir skadet.
Dette fungerte nok da bilen var ny, men det er mye skitt å finne i systemet etter noen år, også selv om man har byttet olje mange ganger. Flush ser ikke ut til å fjerne så mye skitt i ventiler.
Spissen på nålen er hardere enn ventilsetet, og det ser ut som om nålen begynner å vibrere og ete seg inn i ventilsetet så det blir skadet.
Dette fungerte nok da bilen var ny, men det er mye skitt å finne i systemet etter noen år, også selv om man har byttet olje mange ganger. Flush ser ikke ut til å fjerne så mye skitt i ventiler.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Trond kjører 1996 XM TCT Break
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no
- soso
- Guru
- Inlägg: 7388
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Internläckage Hydractive - magnetventilen
Okej, nu är jag med.
Hade isär ventilen igen och kunde konstatera när jag tog bort den stora fjädern borta och nålen bottnandes i sätet så går den grönmarkerade "kolven" att rotera fritt. Ergo är har alltså inte min slitits nog för att den ska hindra att den bottnar ordentligt.
Den här bilen är verkligen ompysslad under årens lopp så det har nog aldrig varit särskilt mycket smuts i systemet. Däremot har den stått still i perioder då den knappt körts. Nu senast med endast 300 mil på 6 år, så jag tänkte att en del packningar troligen torkat till.
Jag bytte de två små packningarna till nya av nitrilgummi. De gamla kändes faktiskt hårda när de väl var ute i handen. Den stora o-ringen som tätar mot själva HA-blocket och utsidan hade jag ingen bra ersättare i sortimentlådan så den fick vara kvar.
Resultatet då. Ja, efter en provkörning så verkar tillslagen ligga mellan 1-1:25 minuter vilket får anses som klart godkänt!
Hade isär ventilen igen och kunde konstatera när jag tog bort den stora fjädern borta och nålen bottnandes i sätet så går den grönmarkerade "kolven" att rotera fritt. Ergo är har alltså inte min slitits nog för att den ska hindra att den bottnar ordentligt.
Den här bilen är verkligen ompysslad under årens lopp så det har nog aldrig varit särskilt mycket smuts i systemet. Däremot har den stått still i perioder då den knappt körts. Nu senast med endast 300 mil på 6 år, så jag tänkte att en del packningar troligen torkat till.
Jag bytte de två små packningarna till nya av nitrilgummi. De gamla kändes faktiskt hårda när de väl var ute i handen. Den stora o-ringen som tätar mot själva HA-blocket och utsidan hade jag ingen bra ersättare i sortimentlådan så den fick vara kvar.
Resultatet då. Ja, efter en provkörning så verkar tillslagen ligga mellan 1-1:25 minuter vilket får anses som klart godkänt!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- soso
- Guru
- Inlägg: 7388
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Internläckage Hydractive - magnetventilen
Men det som kvarstår är att begrunda bakvagnens beteende. Tidigare ägare hade lämnat in den på olika håll för att bakvagnen upplevts hård. Både för byte av bärarmslager och senast där de bytte till C5-klockor bak i ett försök att åtgärda (kringgå) felet. Vad jag kan utröna (rätta mig om det är fel) så verkar det vara klockor till en C5 utan riktig Hydractive med tanke på hur mjukt dämpad den är i hårdläge.
Det verkar heller aldrig bli någon skillnad i mjukläge och den tar ibland skutt (nedåt) i bakvagnen när man vrider av tändningen. Mittklockan håller strax under 40 bar och C5-klockorna 32. Troligen har ingen som försökt komma till rätta med detta åtgärdat vad som verkar vara huvudfelet bak, nämligen magnetventilen.
Det tråkiga är ju att man måste tråckla ut hela HA-blocket för att komma åt själva ventilen. Blir säkert kul. Fördelen är dock att det här är en både orostad och rostskyddad inlandsbil. Alternativet är att prova med Hydraurinçage och/eller Omega men jag är skeptisk med tanke på att allt skit hamnar bak och det är små kanaler i ventilen.
Det verkar heller aldrig bli någon skillnad i mjukläge och den tar ibland skutt (nedåt) i bakvagnen när man vrider av tändningen. Mittklockan håller strax under 40 bar och C5-klockorna 32. Troligen har ingen som försökt komma till rätta med detta åtgärdat vad som verkar vara huvudfelet bak, nämligen magnetventilen.
Det tråkiga är ju att man måste tråckla ut hela HA-blocket för att komma åt själva ventilen. Blir säkert kul. Fördelen är dock att det här är en både orostad och rostskyddad inlandsbil. Alternativet är att prova med Hydraurinçage och/eller Omega men jag är skeptisk med tanke på att allt skit hamnar bak och det är små kanaler i ventilen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- tronde
- 70 bar
- Inlägg: 1411
- Blev medlem: 11 nov 2002, 23:31
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Norway
Re: Internläckage Hydractive - magnetventilen
Det er en konstruksjonsfeil i hydractiveblokkene på XM. Den ble utbedret i mars 1999 for Xantia, men XM fikk ikke den endringen.
Jeg vet at noen nede i Europa har bygd om blokkene på XM, og noen har klart å finne de endrede på Xantia, og brukt dem.
Jeg klarer ikke å finne tilbake til det jeg leste om hvordan de hadde bygd dem om, men det går vel an å spørre google. Det er flere forum som dekker XM og Xantia.
.
Jeg vet at noen nede i Europa har bygd om blokkene på XM, og noen har klart å finne de endrede på Xantia, og brukt dem.
Jeg klarer ikke å finne tilbake til det jeg leste om hvordan de hadde bygd dem om, men det går vel an å spørre google. Det er flere forum som dekker XM og Xantia.
.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Trond kjører 1996 XM TCT Break
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no