Om någon har några block från en skrotad Xantia efter datumet nedan så är jag intresserad!
Här är tråden med länkar till utländska forum där saken diskuteras. Till och med en hel wiki-artikel på ämnet!
För att citera vad jag skrev där:
soso skrev: ↑13 maj 2020, 00:41I korthet innebär det att de senare HA-regulatorerna har en 8mm-röranslutning mindre i blocket. En anslutning som normalt ska via systemtryck hålla sliden i mjukläge när magnetventilen drar. Istället sker den trycksättningen på den nya konstruktionen internt i hårdhetsregulatorn med tryck från mittklockan. En ytterligare fjäder i regulatorn (nr 11) verkar vara den som nu faktiskt hjälper magnetventilen att flytta sliden till mjukläget eftersom trycket över ventilen nu är jämnt fördelat istället för att få kraft till den lilla rörelsen från ett "osäkert" systemtryck!
På så vis undviks fenomen som bland annat att kombinationen lägre systemtryck och kraftigt gupp kan momentant pressa sliden i hårdläge.
Ett annat fenomen den nya konstruktionen tar bort är att bilen kan med den äldre systemet bli kvar i hårdläge en kort stund om bilen sänks från högsta till normalläge tills trycket "jämnats ut" med ett skutt. Ni vet de karaktäristiska skutten. Kan slå vad om att ni med sena Xantior inte har sådana!
Ytterligare en grej är att i normalfallet så brukar en XM med HA inte bli mjuk med öppnade dörrar om den stått parkerad länge nog att systemtrycket blivit för lågt och inte orkar öppna magnetventilerna. Det ska alltså inte kunna ske med den nya konstruktionen.
Sammantagetvis en massa fördelar som ger ett bättre fungerande mjukläge med den nya konstruktionen, samt totalt två rör mindre och en anslutning mindre på vardera SC/MAC-ventiler.
Mer läsning här och här.
Visst blir ni sugna på att byta ut era gamla HA-block mot sena Xantia-block nu?