-84 Prestige automatlåda

Inlägg som rör motor och drivning.
dj-rogga
40 bar
40 bar
Inlägg: 477
Blev medlem: 09 jun 2011, 14:19
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Eskilstuna

-84 Prestige automatlåda

Inlägg av dj-rogga »

Någon som meckar med CX automatlåda, ville bara höra efter hur prylarna sitter fast, jag har fått ur ingående axel med lameller och korg....sen kommer jag inte längre, har tagit bort låsring på axel men innehållet vill inte ut, det sitter fast....jag letar efter den axel som tydligen går av i dessa lådor därav ingen drivning....sist jag reparerade en låda var på 80-talet så man har glömt en hel del, dessutom så var det ingen ZF låda utan en BW 55 till Volvo 164.....
Mysbilar
Ford Thunderbird 428 Aut. -66
Chevrolet Corvette LT1 Aut. -92
Citroën CX 2400 Prestige Aut. - 84
Volvo 164E Aut. -71
Bruksbil
Volvo 945 Aut. - 96

mads.lomholt
40 bar
40 bar
Inlägg: 516
Blev medlem: 02 sep 2008, 11:47
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Oslo / Kongsberg, Nårge
Kontakt:

Re: -84 Prestige automatlåda

Inlägg av mads.lomholt »

ZF-kassene på CX og XM tror (NB!) jer er ganske like i prinsipp og problemet på XM med bil som kun går bakover er utslitt lamell på a-kopling (mener jeg den het) og gjerne at ventilhus er møkkete. På CX er det ikke noe filter å rense som på XM.

Knekt aksling i kassa er nytt for meg her.

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: -84 Prestige automatlåda

Inlägg av Mickel »

Bara ett tips om det skulle behövas: Det finns en låda till salu i Söderhamn: CX automadlåda ZF på blocket.

Annonsen har legat ute i sex veckor utan att han fått den såld, så kanske kan priset bli lägre än 2000 kr. Kontakta säljaren snart, så att du får hans kontaktuppgifter, även om du inte är säker på att du vill köpa den just nu. Annonsen kanske försvinner snart.
Mickel

Vekten75
40 bar
40 bar
Inlägg: 415
Blev medlem: 13 jan 2019, 19:24
Medlem i SCK?: Nej

Re: -84 Prestige automatlåda

Inlägg av Vekten75 »

mads.lomholt skrev:
17 nov 2023, 10:24
ZF-kassene på CX og XM tror (NB!) jer er ganske like i prinsipp og problemet på XM med bil som kun går bakover er utslitt lamell på a-kopling (mener jeg den het) og gjerne at ventilhus er møkkete. På CX er det ikke noe filter å rense som på XM.

Knekt aksling i kassa er nytt for meg her.
Hei Mads. Kassa på min smeller med et rykk når eg setter den i revers. Ikkje når den er kald kun etter en kjøre tur. Kva kan være årsaken til dette? Vet ikkje når oljen har vært byttet sist. Om den i det hele tatt er blitt byttet. 146 000 km er den gått no.
Eier av 86 mod CX 25 PRESTIGE
Tidligere 11 mod C5 2,0 HDi Exclusive
Tidligere 07 mod C5 2,0 HDi SX automat.
Tidligere 95 XM 2,0 16V
Tidligere 01 mod C5 2,0 SX automat
Har Diabox/ Lexia
Kjører til daglig e-C4 X

mads.lomholt
40 bar
40 bar
Inlägg: 516
Blev medlem: 02 sep 2008, 11:47
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Oslo / Kongsberg, Nårge
Kontakt:

Re: -84 Prestige automatlåda

Inlägg av mads.lomholt »

Vekten75 skrev:
18 nov 2023, 01:02
Kassa på min smeller med et rykk når eg setter den i revers.
Jeg kjenner en til med samme problem :) Selv har har jeg aldri kjørt CX med automat, men det meste er maken på ZF4hp18 som står i XM og der har jeg en som antagelig gjør det du beskriver: i revers tar den litt tak for så et knapt sekund senere ta ordentlig tak litt for brått.

Som amatør er det noen ting man kan gjøre: bytte olje. 3-4 av syv(?) liter kan byttes om gangen, resten står igjen i konverteren. Jeg har fantasert om å montere tappeskrue på konverteren. Merk fantasere. Å spyle ("flushe") en gammel kasse tror jeg fort løsner møkk som gir problemer siden.

Så kan man rense filter på XM, om det er filter inni kassa på CX vet jeg ikke. Videre kan man ta ut ventilhus og rense de fire store ventilene. På CX må kasse kanskje ut for å få løs ventilhus. Deler av ventilhuset har åpenbart liten sirkulasjon, noen av ventilene har rød, ny olje mens andre er preget av brun, gammel olje (på en velbrukt kasse med hyppige oljeskift i nyere tid). Smellet i revers tror (NB!) jeg kommer av en av de store ventilene ikke manøvrerer som den skal.

Å bytte lameller lar seg gjøre. De har foruroligende lite areal selv om de er i flere lag, så at de slites ut hvis ikke kassa fungere helt som den skal er ikke overraskende. Oljetrykk og ventiler er avgjørende for kontant inngrep uten for mye sluring. v6 med bykjøring er utsatt her, KLIN til så fungerer den best :) Til slutt er det ringene i sentrifugal-regulator som kan bytte hvis kassa "hopper over" gir og skifter for fort opp.

Ut over å demontere, rense og montere er det nok ikke så mye å gjøre før skade eller slitasje melder seg, men det er sjelden siden det meste er hydraulisk. Dessverre er ZF Norge knapt villige til å selge (dyre) deler/rep-sett og RATS, Rakkestad Automat Service (eller noe sånt) begrenser seg til spylingen de skryter av.

Skriv svar

Återgå till "CX - Motor och drivning"