Byta femmans växel?

Inlägg angående Motor, koppling, drivaxlar etc.
telefunken
20 bar
20 bar
Inlägg: 213
Blev medlem: 18 nov 2003, 00:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm / Alvik
Kontakt:

Byta femmans växel?

Inläggav telefunken » 23 maj 2005, 13:47

"Hallå i lådan! Jo jag har hört talas om att det ska gå att byta ut BX 16v femte växel (som är sjukligt högvarvig, 130kph vid 4000varv ung.) mot en plockad från en BX dielsel? Stämmer detta, och hur går det till? Finns det några sidor jag kan läsa på om det hela, eller har nån här gjort detta? Vad är då resultatet? Dessutom har jag hört att det ska vara ""ganska"" enkelt att göra, eftersom det lär handla om att byta en av de yttersta kuggarna i lådan eller nåt? Är jag helt ute och dagdrömmer, eller kan det va så att det finns en förhållandevis enkelt lösning på plågsam landsvägskörning?"
Körde BX16v...

11811
20 bar
20 bar
Inlägg: 381
Blev medlem: 15 mar 2009, 20:22
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Frövi

Inläggav 11811 » 23 maj 2005, 18:14

Jag har för mig att det stod en artikel i detta ämne i Autogenial (Citroënklubbens tidning) för ett antal år sedan.
/Hans 2CV Club -87

Användarvisningsbild
janmoen
40 bar
40 bar
Inlägg: 459
Blev medlem: 12 nov 2004, 09:11
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Trysil, Norge
Kontakt:

Inläggav janmoen » 23 maj 2005, 20:03

Uten å være Citroenekspert tror jeg det er omtrent slik : Femte giret har lik utveksling på diesel og 16V, 0.757. Turtallsforskjellen kommer av ulik dreving i differensialen, der har diesel 3.81 : 1 mens 16V har 4.43:1. Hvis du endrer sluttdrevinga vil antagelig 16V som ikke har særlig moment nede i turtall bli merkbart tregere. Du vil imidlertid få en pen topphastighet hvis du greier å varve ut med 3.81:1 gearinga, ca.270 km.timen på 7000RPM. ( gi den 70 hester lystgass ! ) Etter hva jeghar hørt skal kassa fra en GTI passe rett inn, den har såvidt jeg husker ca.4.10:1 sluttgearing, men du vil også der antagelig oppleve å måtte ned i fjerde i motbakka, og det er jo ikke hva en er vant til med en 16V. Vet og at noen har brukt sekstrinnskasse fra Pug 306GTI 16V, der har sjette samme utvekslingsforhold som våre bilers femtegir. Altså mest for å unngå momentdropp ved oppskift. However : I stand to be corrected !
Jan Moen, BX16V 160 HK '88 solgt.... '90 BX GTI, '99 Xantia HDi, '88 BX 16V 160 HK igjen ;-) . Bor : Trysil, Norge.
http://www.facebook.com/profile.php?ref ... =540677266

11811
20 bar
20 bar
Inlägg: 381
Blev medlem: 15 mar 2009, 20:22
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Frövi

Inläggav 11811 » 23 maj 2005, 21:02

"Efter en del letande i bokhyllan: Från Autogenial nr 170, juni 2000 ""Färdigsurrat i BX"". En artikel om byta drev för femmans växel för att få ned varvtalet ca 500 rpm i en BX19. Artikeln är skriven av Mats Borgström. Såvitt jag förstår var dreven orignaldelar och gick på ca 1500 kr. Jobbet kunde göras från vänster hjulhus med lådan kvar i bilen och tog endast ca 1 timme."
/Hans 2CV Club -87

telefunken
20 bar
20 bar
Inlägg: 213
Blev medlem: 18 nov 2003, 00:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm / Alvik
Kontakt:

Inläggav telefunken » 23 maj 2005, 21:39

Detta låter ju mycket bra! Jag hade iof velat få ner varvet typ 1000rpm (buskörning brukar ju i regel räcka med fyra växlar som jag ser det, femman borde vara ekonomiväxel), men 500rpm är ju bättre än inget! Står det alltså hur man gör i det numret, och finns det i sådana fall något smidigt sätt att få tag på det?!!
Körde BX16v...

11811
20 bar
20 bar
Inlägg: 381
Blev medlem: 15 mar 2009, 20:22
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Frövi

Inläggav 11811 » 24 maj 2005, 04:56

"Det har förut fungerat att beställa gamla lösnr från Citroënklubbens ""klubbboutique"". Adressen är klubboutique@citroenklubben.com . Fungerar inte det kan jag ordna en kopia från mitt ex."
/Hans 2CV Club -87

Användarvisningsbild
armada
70 bar
70 bar
Inlägg: 934
Blev medlem: 07 jan 2003, 11:15
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gesäter/ED/Dalsland

Inläggav armada » 24 maj 2005, 07:34

"Den kopian skulle jag också vilja ha en kopia på "
Renault RX4-02, XM V6-90, XM V6-91 aut, XM TCT-96, XM 16V-95, Mustang 617-74, MF 35-63, FE 35-59, Goldoni Jolly-81

Jonazz
40 bar
40 bar
Inlägg: 421
Blev medlem: 13 nov 2002, 12:56
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås

Inläggav Jonazz » 24 maj 2005, 22:00

Jag hade kontakt med Mats Borgström på gamla gamla Akutens tid för att dreva om femman. Det blev aldrig av den gången, sedan sålde jag BX:en för vi växte ur den. Mats var aktiv akutare på den tiden. Han kanske fortfarande är akutare, så att man kan få kontakt med honom för tips och råd?
Jonas H

Användarvisningsbild
borGiS
70 bar
70 bar
Inlägg: 1066
Blev medlem: 12 nov 2002, 00:47
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Göteborg

Inläggav borGiS » 24 maj 2005, 22:01

"Hämta den här http://web.comhem.se/~u31526040/BX_femman.pdf Jag fick den för längesen av en trevlig man på gamla akuten (Bert?)"

Användarvisningsbild
borGiS
70 bar
70 bar
Inlägg: 1066
Blev medlem: 12 nov 2002, 00:47
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Göteborg

Inläggav borGiS » 24 maj 2005, 22:13

"Självklart... Man e ju smygBXare också, även om det inte märks så mycket nuförtiden. "

telefunken
20 bar
20 bar
Inlägg: 213
Blev medlem: 18 nov 2003, 00:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm / Alvik
Kontakt:

Inläggav telefunken » 01 jun 2005, 21:46

"Och så slog det mig...Finns det inte två olika lådor till BX? En med backen ""bakom"" ettan, och en där backen sitter där en sjätte växel hade suttit? Funkar detta knep då på båda dessa lådor?!"
Körde BX16v...


Återgå till "BX - Motor och drivning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster