160 hk vs 148 hk

Inlägg angående Motor, koppling, drivaxlar etc.
Mats B. Johansson
40 bar
40 bar
Inlägg: 790
Blev medlem: 22 maj 2003, 16:27
Medlem i SCK?: Nej
Kontakt:

Re: 160 hk vs 148 hk

Inläggav Mats B. Johansson » 01 nov 2005, 09:58

"
men annars är spoilern den enda skillnaden mellan årsmodellerna. -- Mats
Du glömde främre och bakre kofångare Fälgarna skiljer lite på lackeringen med. Databoxen sitter även lite olika monterad, men det syns ju inte. Inte samma växellåda heller, men det är ju också en petitess.
Eh, ja, precis, det visste jag väl... Vad är det för skillnad på fälgarna då? -- Mats"
"Jag ?nskar att jag visste h?lften av det jag ""visste"" n?r jag var arton ?r..."

David K
40 bar
40 bar
Inlägg: 541
Blev medlem: 25 feb 2003, 11:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Röstånga och ibland Mainz, Tyskland

Inläggav David K » 01 nov 2005, 12:00

"Det här med ""Husmekanikern"" som byter femman. Är det The Dagger som gör det eller har jag tolkat fel? Jag har länge funderat på att göra det på min men släppte tankarna på det när jag slutade använda min 16V som bruksbil, men tankarna poppade upp igen häromdagen när jag susade fram i strax under 140 på motorvägen. Det känns lite onödigt att varvtalet ska behöva ligga över 4000 varv i den hastigheten, så finns det nån som är villig att hjälpa mig med att byta femman till en mer lågvarvig till en rimlig kostnad så är jag intresserad! Är det förresten skillnad på ingreppet på -90:ans växellåda jämfört med -89:ans?"
Mvh.
David

Xm Exclusive V6 -99
Xantia Activa HDi -00
Renault Avantime 3.0 V6 Privilege -02
C6 3.0 HDi Exclusive -10

snillet
40 bar
40 bar
Inlägg: 672
Blev medlem: 26 aug 2004, 20:10
Medlem i SCK?: Nej

verkligen ?

Inläggav snillet » 01 nov 2005, 12:21

"
Det här med ""Husmekanikern"" som byter femman. Är det The Dagger som gör det eller har jag tolkat fel? Jag har länge funderat på att göra det på min men släppte tankarna på det när jag slutade använda min 16V som bruksbil, men tankarna poppade upp igen häromdagen när jag susade fram i strax under 140 på motorvägen. Det känns lite onödigt att varvtalet ska behöva ligga över 4000 varv i den hastigheten, så finns det nån som är villig att hjälpa mig med att byta femman till en mer lågvarvig till en rimlig kostnad så är jag intresserad! Är det förresten skillnad på ingreppet på -90:ans växellåda jämfört med -89:ans?
Finns det verkligen någon drevning till dessa lådor (alt slutväxel) som du får så mycket lägre varv än ca 4000 i 140km/h ?"

David K
40 bar
40 bar
Inlägg: 541
Blev medlem: 25 feb 2003, 11:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Röstånga och ibland Mainz, Tyskland

Inläggav David K » 01 nov 2005, 13:07

Jag har tidigare hört från Anders Hörberg att det skulle finnas tre olika drev som minskade varvtalet med 250, 500 eller 750 varv. Det är några år sen jag hörde det men borde väl fortfarande gälla och isåfall förhoppningsvis gå att få tag på också. Eller vad är det för låda man plockar drevet från annars?
Mvh.
David

Xm Exclusive V6 -99
Xantia Activa HDi -00
Renault Avantime 3.0 V6 Privilege -02
C6 3.0 HDi Exclusive -10

Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 4263
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Inläggav Anders H » 02 nov 2005, 21:15

När vi gjorde detta ingrepp för några år sedan beställde vi dessa drev: 234409 5:ans drev 25 kugg och 233310 5:ans drev 38 kugg. De kostade då 543:- resp 838:-. Vet ej om de finns att få idag dock.


Återgå till "BX - Motor och drivning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster